Mikä on Markkinointimix?
Markkinointimix, tai toiselta nimeltään 4P, on Jerome McCarthyn kehittämä legendaarinen markkinoinnin-malli, joka tarkoittaa markkinoinnin kilpailukeinojen kokonaisuutta, neljän P-kirjaimen mukaisesti: product (tuote), price (hinta), place (myyntipaikka, jakelutie tai saatavuus) ja promotion (markkinointiviestintä).
Tästä on väännetty vuosien varrella monia versioita, niin 5P:tä kuin 7P:tä, löytyypä jopa versio 44P:stä. 4P-mallia ei välttämättä ole enää pidetty riittävänä kuvaamaan markkinoinnin kilpailukeinoja palveluiden markkinoinnissa, joten sitä on täydennetty joissain tapauksissa kolmella uudella tekijällä: people eli ihmiset, physical evidence eli fyysiset merkit, ja process eli prosessit. Tällöin puhutaan 7P:stä. Käyn tässä blogauksessa läpi nämä neljä tärkeintä P:tä, joiden hallinnassa on riittävästi tekemistä PK-yritykselle.
Markkinointimix on osa yrityksen operatiivista ja taktista markkinointia, ei strategiaa. Havainnollistan asiaa alla olevalla kuvalla, jotta pystyt hahmottamaan, miten tämä legendaarinen malli suhteutuu koko yrityksen markkinointiin;
Product eli tuote tai palvelu
Tuote voi olla mitä vain, joka voidaan tuoda markkinoille ja jolla voidaan tyydyttää tarve tai halu. Tuote voi olla fyysinen objekti, palvelu, henkilö, paikka organisaatio tai idea (Kotler, Armstrong, Saunders & Wong 2002, 460). Tuote- ja ostokehityksen kannalta on tärkeintä, että tuotteelle/palvelulle on kysyntää. Valitettavasti jopa 80 prosenttia PK-yritysten ongelmista johtuu siitä, ettei tuotteelle ole markkinatarvetta. Tästä syystä Ammattijohtajakurssilla sekä Ammattimarkkinoijakurssilla käydään läpi markkinointitiedustelua ja markkinaorientaatiota.
Kuluttajat arvioivat tuotetta tai palveluasi yleensä tuotteen ominaisuuksien, laadun, palvelutapojen, sekä hinnan kautta. Jokaisen tuotteen elinkaareen kuuluu kasvuvaihe, kypsyysvaihe ja laskuvaihe. Markkinoijan on siis tärkeää osata päivittää tuotteita, sekä kehittää uusia markkinatarpeita vastaavia tuotteita.
Tuotekehitysprosessin aikana on hyvä vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Miltä asiakkaat haluavat tuotteelta?
- Miten asiakkaat tulevat käyttämään tuotetta?
- Missä asiakkaat käyttävät tuotetta?
- Mitä ominaisuuksia tuotteessa tulee olla, jotta se vastaa asiakkaiden tarpeita?
- Puuttuuko tuotteesta joitain asiakkaille tärkeitä ominaisuuksia?
- Kehitätkö tuoteominaisuuksia joita asiakkaat eivät tarvitse?
- Onko tuotteella hyvä ja kuvaava nimi?
- Millaisia variaatioita tuotteesta on saatavilla?
- Miten tuote eroaa kilpailijoiden vastaavista?
- Miltä tuote näyttää?
Lue lisää Tuotekehityksestä täältä ja Tuotelaajennuksista täältä.
Price eli hinta
Tuotteen hinta on yksi tärkeimmistä yrityksen liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä ja näin ollen erittäin tärkeä kilpailukeinojen osa. Jokainen tuotteesta/palvelusta tienattu lisäeuro parantaa yrityksen kannattavuutta. Hinnoittelulla yritys myös viestii oman brändin arvoa asiakkailleen, mutta tästä huolimatta monissa PK-yrityksissä hinnoittelua ei pidetä strategisesti tärkeänä, eikä hinnoittelustrategiaan ja markkinoiden tutkimiseen käytetä riittävästi aikaa eikä resursseja.
Oikean hinnan määrittely tuotteille tai palveluille on siis erittäin tärkeää, mutta se on haastavaa, sillä optimaalisen hintatason löytäminen (korkein hinta jonka markkinat ovat valmiita maksamaan), vaatii markkinatutkimuksia, suunnittelua ja testausta ennen kuin optimaalinen hinta löydetään tuotteelle/palvelulle. Lisäksi aloittelevien PK-yritysten asema on erittäin haasteellinen, sillä jos yrityksellä ei ole tarpeeksi tunnettuutta, niin markkinat ovat harvoin valmiita maksamaan korkeaa hintaa tuotteestasi.
Hinnoitteluun kannattaa kuitenkin käyttää aikaa, sillä se on yksi yrityksen merkittävimmistä kilpailuasemaan vaikuttavista tekijöistä ja erittäin tärkeä markkinointipäätös, sillä markkinointimixistä ainoastaan hinta tuo rahaa taloon. Toimivan hinnoittelun tavoitteena tulee olla katteen maksimointi pitkällä aikavälillä.
Lue täältä lisää tutkimusmenetelmistä hinnoitteluun, sekä alihinnoittelun ja alennusten vaaroista.
Place eli myyntipaikka, jakelutie tai saatavuus
Saatavuudella tarkoitetaan ostotilaisuuden aikaansaamista. Sen tarkoituksena on yksinkertaisesti se, että asiakas ja tuote kohtaavat. Toisin sanoen mikä on reitti tuotteen tai palvelun valmistuksesta loppuasiakkaan käsiin? Myydäänkö tai palvellaanko asiakasta suoraan itse? Vai tapahtuuko myynti tai palvelu kumppaneiden/jälleenmyyjien kautta? Kuka hoitaa asiakaspalvelun?
Alla muutama kysymys johon kannattaa vähintään vastata valittaessa jakeluteitä tuotteelle:
- Mistä asiakkaasi etsivät tuottetta?
- Millaisia ostospaikkoja sinun kohderyhmäsi preferoi (vaatii kohderyhmän valintaa ja tuntemista)? Tekevätkö he ostoksensa kivijalkakaupassa vai online?
- Onko sinulla kumppaneita tuotteiden jakeluun?
- Miten liiketoimintamallisi tuotteiden jakeluun eroaa kilpailijoistasi?
- Tarvitsetko omaa myyntihenkilöstöä?
- Onko kohderyhmäsi kenties jollain messuilla. Ts. olisiko yritykseni hyvä osallistua joillekin alan messuille?
- Tarvitsetko verkkokauppaa? Tai vastavuoroisesti kivijalkakauppaa?
Lue täältä tarkemmin, miten valitset oikean liiketoimintamallin juuri sinun tuotteidesi jakeluun.
Promotion eli markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnällä tarkoitetaan yrityksen ulospäin kohdistuvaa viestintää, joka on näkyvin osa yrityksen markkinointia. Siihen kuuluu mainonnan lisäksi myynninedistäminen, suhdetoiminta, tiedottaminen ja myyntityö. Tämä muodostaa KOKO markkinoinnista vain noin kahdeksan prosenttia.
Päätös markkinointiviestinnän keinosta tulee tehdä OMAN strategian pohjalta – millä markkinointiviestinnän keinoilla puhuttelet parhaiten omaa kohderyhmääsi ja saavutat asettamasi strategiset tavoitteet? Kannattaa ajatella strategista pohjatyötä oman tilanteen diagnosointina ja tämän jälkeen markkinointiviestinnän keinoja työkaluina. Olet varmasti kuullut puhuttavan myös mediamixistä, mutta tätä ei tule sekoittaa markkinointimixiin. Mediamix muodostuu yrityksen mediavalinnoista mainonnan toteutuksessa. Esimerkiksi jos mainostan TV:ssä, radiossa ja Facebookissa, niin näistä kolmesta muodostuu minun Mediamix. Lähes täydellisen kuvan markkinointiviestinnän keinovalikoimasta löydät täältä.
Jotta voit toteuttaa tuloksellista markkinointiviestintää, niin sinun pitää ensin vastata seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on kohderyhmäsi? Vastauksen saat segmentoinnista ja targetoinnista.
- Miten olet positioinut itsesi markkinoille? Lue lisää positioinnista.
- Millainen on markkinointistrategiasi tavoitteineen ja budjetteineen? Lue lisää markkinointistrategian laatimisesta.
Kun osaat vastata näihin kysymyksiin, niin sinulla on valmiudet tehdä markkinointiviestintää tuloksellisesti. Lue tarkemmat ohjeet Markkinointiviestinnän keinojen valintaan täältä ja mitä pohjatyötä markkinointiviestintä vaatii täältä.
Lopuksi vielä video Teron näkemys Markkinointimixistä;
1 kommentti. Leave new
[…] rakkaalla lapsella on monta nimeä. Markkinointimix on taktista tekemistä, ei strategiaa. Lue markkinointimixistä täällä. Strategia ja taktinen tekeminen ovat kuitenkin vahvasti sidoksissa toisiinsa. Strategian […]