Strategiakonsultoinnin lopputulos on voittava suunnitelma

Voittava strategia on konkreettinen ja yksinkertainen

Suunnittelemattomuus on stressitekijä. Strategian tehtävänä on vähentää stressiä, helpottaa johtamista ja auttaa kasvun tekemisessä.

Tuntuuko tekeminen räiskimiseltä? Tuntuuko että tuloksessa olisi rutkasti parantamisen varaa? Ehkä olet tuumaillut, että asiat voisi tehdä systemaattisemmin, helpommin?

Strategian avulla säntäilystä systemaattisuuteen

Miltä yrityksesi meno näyttäisi, jos päivittäiselle tekemisellä olisi selkeä punainen lanka, yhteinen juoni? Koko yritys tietäisi yhteisen suunnitelman, eli strategian, sen sisällön ja veisi sitä käytäntöön joka arkipäivä. Moni asiakkaani on jo kokenut tämän henkilökohtaiseksi. Strategia on johtamisen työkalu ja sen tekemisessä on kyse johtamisen helpottamisesta.

Yritystä voi vertauskuvallisesti verrata sinfoniaorkesteriin; ammattilaisista koostuva orkesteri arvostaa kapellimestaria, joka tuo kaikille saman sinfonian nuotiston soitettavaksi. Lopputuloksena syntyvä kaunis musiikki liikuttaa kuulijaansa.

Minun tehtäväni on auttaa sinua laatimaan tuo kaunis sinfonia, eli yrityksen yhteinen voittava strategia. Haemme vastaukset kolmeen kriittisimpään kysymykseen; kuka on kohderyhmäämme, mikä on tavoitteemme tietyllä aikavälillä ja miten erotumme kilpailijoista. Usein työni taustalla on valmis  (liiketoiminta)strategia, mutta ei aina (linkistä löydät viisi hyvää esimerkkiä.

Maailman paras kasvustrategia?

Nimeni on Tero Puranen. Haluan olla Suomen paras strategia- ja brändikonsultti. Perustin Ammattijohtaja.fi:n vuonna 2014 auttamaan suomalaisten PK-yritysten johtajia lyhentämään työpäiviä ja helpottamaan johtamistyötä. Konsultin menestys on kiinni asiakkaiden menestyksestä. Näin on aina ollut ja näin se pitääkin olla. Sparratessani, auttaessani, kohdatessani satoja ja taas satoja yrittäjiä ja johtajia törmäsin jatkuvasti yhteen tiettyyn ongelmaan; yrityksen johtamisesta puuttui punainen lanka, yhteinen juoni jota toteuttaa. Päätökset olivat reaktiivisia ja toisistaan irrallisia, johtajan arki kuulosti siirtymiseltä tulipalosta toiseen. Tuntui pahalta kuunnella ja katsoa stressaantuneita johtajia.

Siksi tekemieni strategiakonsultointien lopputulos on yksinkertainen; helposti viestittävä ja käytännönläheinen ja konkreettinen strategia, joka tiivistettynä mahtuu liimalapulle. Mutta siinä on kaikki oleellinen.

Tero Puranen

Liimalapulle mahtuva kasvustrategia

Kasvustrategia, markkinointistrategia, Must-Win Battle, tai ihan vain strategia, on ammattijohtajien arvostama johtamisen työkalu. Se antaa koko organisaation päivittäiselle tekemiselle suunnan ja merkityksen. Koska lopputulos sisältää kaiken olennaisen, mahtuu se liimalapulle. Sen ansiosta se on helposti viestittävissä, eikä se jää pölyttymään kassakaappiin. Moni asiakkaistani osaa oman strategiansa ulkoa, niin helppo se on. Mutta kuten jokainen ammattilainen tietää, yksinkertaisten asioiden tekeminen on vaikeaa. Siinä kohtaa minä ja strategiaprosessi astumme kuvaan.

Olen vienyt loppuun yhtä monta strategiaprosessia, kuin olen aloittanut. Palvelullani on takuu: Ei strategiaa – ei veloitusta. Johdan, juonnan sekä aikataulutan strategiaprosessin, jotta sinä voit keskittyä oleellisempaan: päätösten tekemiseen. Se antaa osaavalle porukalle suunnan ja energiaa voittaa taistelu.

Hinnat ja takuu

B2B Strategia
2490 € / kk+ alv 24 %
  • Laskutetaan 2–12 kk-erässä
B2C Strategia
1990 € / kk+ alv 24 %
  • Laskutetaan 2–12 kk-erässä

Rahat takaisin -takuu

Ei strategiaa – ei veloitusta.* Palautamme rahat 100 prosenttisesti jos työstämme huolimatta et ole saanut strategiaa laadittua.

*ehtona on, että valmennuksen aikana sovitut asiat ovat tehtynä. Sinun ”punnerrukset”, meidän sparraus ja fasilitointi.

Sadex Oy:n asiakaskokemus

Strategiakonsultointi avuksi markkinointiin: Ammattijohtaja Tero Puranen auttoi Sadexia löytämään brändin ytimen

Kotimainen perheyritys Sadex (liikevaihto 10 miljoonaa euroa 2019) halusi lähteä kehittämään kokonaisvaltaisesti yrityksen digitaalista puolta. Yritys halusi, että kaikki viestintä olisi linjassa brändin kanssa. Teron napakan valmennuksen avulla löytyi selkeä näkemys kaikelle yrityksen viestinnälle ja markkinoinnille.

 

Sadex kehittää, myy ja asentaa sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita. Sadexilla on kahdeksan toimipistettä Suomessa ja yksi Ruotsissa Tukholmassa. Tero antoi asiakkaalle ohjeet alustavaan kartoitustyöhön, jonka jälkeen hän vietti päivän asiakkaan kanssa workshopin merkeissä. Hän valmensi yritystä pääsemään haluttuun ratkaisuun.

Tero on todellinen brändien puolestapuhuja. Omalaatuinen hyvällä tavalla! Erityisen hienoa hänen tavassaan toimia on se, että hän osaa puhua kieleltä, jota jokainen projektissa mukana oleva ymmärsi, jopa ne, jotka eivät työskentele markkinoinnin parissa, kiittelee yrityksen markkinointijohtaja Paula Louhelainen.

Prosessi oli nopea ja tehokas

Asiakas halusi miettiä ihan kaiken nettisivuteksteistä lähtien uusiksi. Tero haastoi asiakkaan ajattelemaan uudella tavalla, ja selitti, miksi positiointi eli brändin ytimen kirkastaminen on tärkeää. Prosessi oli nopea, Tero ei keskittynyt lillukan varsiin vaan pelkkään asiaan. Hänellä on todellinen taito pitää keskustelu asiassa ja tarvittaessa ohjata takaisin raiteilleen.

Tero ei mielistele, hän on napakka ja suorasanainen, jolloin ajankäyttö on tehokasta. Meille tiivistäminen ja arvojen valinta monista oli itsellemme vaikeinta. Tekemättä yhtään liikaa, hän puristi meistä asian ytimen, Paula kertoo kokemuksiaan workshopista.

Konkreettiset tavoitteet asetetaan yhdessä ennen varsinaisiin markkinoinnin toimenpiteisiin ryhtymistä

Strategiakonsultointi -paketti on Tero Purasen kehittämä menetelmä, jossa tehdään kartoitus yrityksen nykytilasta markkinoinnin, myynnin ja tuotannon osalta ja laaditaan strategia yhteisessä workshopissa. Yrityksellä on lopuksi toimiva markkinointistrategia arkeen jalkautettavaksi.

Lopputulos oli selkeä, tiivistetty näkemys millaisia me olemme ja miten erotumme markkinoilla. Olimme todella tyytyväisiä kokonaisuuteen ja Teron kanssa työskentely oli kaikin puolin hyvä kokemus, toteaa Paula Louhelainen prosessin lopuksi.

Ota yhteyttä

Laita minulle alla olevalla lomakkeella viestiä. Katsotaan ja keskustellaan, olenko minä paras kasvustrategian laatimisessa. Yhteydenotto menee vain Terolle. Minä olen sinuun yhteydessä heti huomenna tai viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Käytännön asioita

  1. Minun vastuulla on maailmanluokan strategiaprosessi, päivien fasilitointi sekä asiantuntijuus voittavan strategian laatimisessa.
  2. Sinun vastuulla on muutaman kriittisen päätöksen tekeminen.
  3. Strategiaprosessi kestää yleensä 2–3 kuukautta ja sisältäen 2–5 päivää (päivät eivät ole  perättäisiä). Tiedät tarvittavan ennen kuin hyväksyt tarjouksen.
  4. Konsultointipäivät voidaan pitää Ammattijohtaja.fi tiloissa tai muualla haluamassanne paikassa.
  5. Laskutus tapahtuu 12 kuukausierässä tai muussa erikseen sovittavissa erissä. Tämä sovitaan etukäteen.

Usein kysyttyjä kysymyksiä strategiakonsultoinnista

  1. Kuinka pitkälle aikajänteelle strategia laaditaan? 12 kuukautta. Joskus, mutta ei aina, organisaatiolle on laadittu jo esim. konsernin strategia 3–5 vuodelle. Tämä on hyvä asia; kasvu- tai markkinointistrategia saa siitä raamit ja suunnan lyhyemmälle aikajänteelle. Näiden ei tule olla ristiriidassa keskenään.
  2. Ketkä voivat osallistua strategian laatimiseen? Ainakin toimitusjohtaja, johtoryhmä ja mielellään markkinoija. Heidän lisäkseen henkilöt joiden uskot hyötyvän osallistumisesta. Tämä vaihtelee paljon eri organisaatioiden välillä.
  3. En ole laatinut strategiaa ennen, miksi sitä kannattaisi laatia nytkään? Strategian avulla pääset nopeammin ja helpommalla parempiin tulokseen (liikevoitto, liikevaihto jne.). Kysymys kuuluukin haluatko päästä helpommalla? Se, mikä on tuonut sinut tähän saakka, ei välttämättä vie sinua pidemmälle. Strategia auttaa tässä kohtaa.
  4. Minkä kokoiselle yritykselle kasvustrategia kannattaa laatia? Kokemukseni mukaan tästä hyötyvät eniten yli miljoona euroa vaihtavat yritykset
  5. Kuuluuko hintaan vision laatiminen? Perushintaan ei kuulu vision laatimista. Varasta täältä valmis malli visiolle.
  6. Laaditaanko strategiakonsultoinnin yhteydessä yritykselle sisältöstrategia? Ei, sille ei ole kokemukseni mukaan juuri koskaan tarvetta.
  7. Entä laaditaanko joku muu strategia, esim. HR-strategia? Ei. Keskitymme ratkaisemaan tämän yhden ongelman.
  8. Entä laaditko omistajastrategiaoita? En. Yritin kerran, en yritä toista kertaa. Mutta tunnen tahoja jotka tekevät.
  9. Meillä on jo sisältömarkkinointistrategia, miksi tarvitsemme markkinointistrategian? Jos se vastaa kolmeen kriittiseen kysymykseen (numeroineen), ette tarvitse muuta. Mutta en ole vielä strategiakonsultoinneissa koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa sisältömarkkinointistrategia olisi vastannut niihin. Tällöin sinä ja yrityksen johto hyökkää pimeässä sokkona. Mieti millaisiin tuloksiin pääsisit jos sinulla olisi kartta, kompassi ja päivänvalo..
  10. Määritelläänkö strategiakonsultoinnin yhteydessä yrityksemme arvot? Ei määritellä, koska en ole siinä(kään) Suomen paras konsultti. Sen lisäksi menestyneimmät yritykset erottavat arvojen määrittelyn ja strategiatyön toisistaan, vaikka nämä arjessa nivoutuvatkin yhteen.
  11. Määritelläänkö konsultoinnin aikana yritykselle missio? Ei määritellä.