Markkinointiviestinnän keinot
Markkinoinnissa, markkinointiviestintä on yksi neljästä markkinointimixin (4P) peruselementeistä. Markkinointi on kattotermi, ja markkinointiviestintä kuuluu sen alle. Markkinointiviestintä on liikevaihdon (tai kassavirran) kiihdyttämistä. Kassavirran, eli tutummin liikevaihdon, kasvattaminen nopeammin on ainut syy tehdä markkinointiviestintää. Muut kolme P:tä ovat; Hinta (Price), Jakelutie (Place tai Distribution) ja Tuote (Product). Niistä muodostuu niin kutsuttu ”Four Horseman of Marketing”. Wikipedia määrittelee markkinointiviestinnän näin;
In marketing, promotion is advertising a product or brand, generating sales, and creating brand loyalty. It is one of the four basic elements of the market mix, which includes the four P’s: price, product, promotion, and place.
Monille markkinointi on yhtä kuin mainonta. Voit lukea Mitä on markkinointi blogauksen täältä. On hyvä oivaltaa, että mainonta on näkyvin, mutta silti vain pieni osa markkinoinnin kokonaisuutta. Markkinointi ei ole maalaisjärkeä. Tuottaakseen kannattavaa bisnestä, se vaatii raudanlujaa markkinointiosaamista. Ihan jokainen veronmaksana osaa tehdä mainontaa joka vie rahaa, mutta vain ammattilainen pystyy tekemään vuodesta toiseen rahaa tuovaa mainontaa. Siinä on se iso ero. Lue enemmän markkinointistrategiasta täältä.
LAADI TUOTTOISA STRATEGIA VERKKOVALMENNUKSEN AVULLA. LISÄÄ TÄÄLTÄ!
Markkinointiviestinnän keinot lueteltuna
Keräsimme markkinointiviestinnän keinot alle. Kiitos Facebookin Markkinointikollektiiville avusta. Lista on toivon mukaan tyhjentävä. Nyt löysimme 54 eri keinoa. Huomaa mm. sosiaalinen media. Se on vain yksi keino 54:stä, ei ainut vaihtoehto. Se sisältää useita eri kanavia, ihan samalla tavalla kun printti sisältää Suomessa jopa 3500 eri printtijulkaisua. Siksi markkinoinnin ostajan pitää pyrkiä olemaan medianeutraali. Ei pidä lähestyä asiaa kanavan kautta (esim. Facebook), vaan tavoitteen kautta. Markkinoinnin tavoite määrää valitut kanavat. Voisin kuvitella että vanhainkodin mainontaa kannattaa tehdä Instagramin sijaan paikallisen sanomalehden kautta. Rajalliset eurot sinne, mikä tukee tavoitteen saavuttamista parhaiten. Kun markkinointiviestinnän keinoista valitaan kanavat, syntyy media mix. Media mix voi koostua esimerkiksi TV:stä, paikallisesta sanomalehdestä ja Googlen Adwords mainonnasta.
Instagramin CMO Jim Squires totesi todella hyvin Marketing Weekin haastattelussa, kysymykseen mediabudjetin siirtämisestä pois TV:stä.
Should marketers be taking budget out of TV?
”That is a marketer’s decision. The way I think about approaching it is what is the objective I’m trying to achieve, what is the audience I want to hit? Look at the overall medix mix, the objective and where can I most efficiently reach people and make decisions based on that.”
Erinomaista, raskaan sarjan ajattelua. Myönnän, että joskus se aiheuttaa kulmakarvojen kohoilua, kun markkinointiviestinnän keinoista pohtiessa puhutaan vain yhdestä keinosta. Mielestäni se kaventaa ajattelua ja tuloksenteon mahdollisuuksia. ”Teemme tätä koska muutkin tekevät” on laiskaa ajattelua. Mitä muuta voisi kokeilla?
Mitä on markkinointiviestintä?
Mainonta (Advertising)
- Esitteet
- Julisteet
- Logot ja Symbolit
- Myymälämainonta (Point of Sales)
- Pakkaus
- Pelimainonta
- Printti (Tekniikan Maailma)
- Lehti (Helsingin Sanomat)
- Radio
- Tuotesijoittelu
- Tv
- Ulkomainonta
Myynnin edistäminen (Sales promotion)
- Alennukset
- Arvonnat
- Hyvitykset
- Kupongit
- Lahjat
- Näyttelyt
- Näytteet
- Oheistuotteet (Oma suosikkini vuosien takaa; Osta Jaguarin avoauto, saat kaupan päälle aurinkolasit jne.)
- Rahoitus tai osamaksu (Hobby Hall, autoala jne.)
- Tuote-esittelyt
- Visuaalinen markkinointi (ent. somistaminen) Lisätty 25.1.18 Eeva Rantalan vinkistä
PR (Public relations)
- Hyväntekeväisyys
- Julkaisut (kirja jne.)
- Kausiraportit
- Lobbaus
- Press kit
- Puheet
- Seminaarit
- Sponsorointi
- Tapahtumat
- Tiedotteet
- Yrityslehti
Suoramainonta (Direct marketing)
- Fax
- Katalogit
- SMS (Tekstiviestit)
- Telemarkkinointi
- TV Shop
- Uutiskirje
- Ääniviestit
- Osoitteellinen suorajakelu
Henkilökohtainen myynti (Personal selling)
- Etuohjelma
- Messut
- Myyntiesittely
- Myyntitapaamiset
Verkkomainonta (Online Marketing)
- Bannerit
- Linkkien rakentaminen
- SEO (Hakukoneoptimointi)
- SEM (Hakukonemarkkinointi)
- Webinaarit
- Sähköposti
- Sosiaalinen media
- Vaikuttajamarkkinointi (Vaikuttajamarkkinointi Wikipediassa) Lisätty 2.11.17
- Video
- Online-ilmoitukset
Puuttuuko listalta jotain? Laita oma ehdotuksesi kommenttiin niin lisätään se listalle.
LAADI TUOTTOISA STRATEGIA VERKKOVALMENNUKSEN AVULLA. LISÄÄ TÄÄLTÄ!
Kuinka markkinointiviestintä nivoutuu yhteen markkinoinnin kokonaisuuden kanssa? Mitä on integroitu markkinointiviestintä? Kuinka valita liiketoimintasi kannalta keskeisimmät kanavat? Ammattimarkkinoijakurssilla valmennamme yrittäjiä onnistumaan markkinoinnissa – aina strategiasta käytäntöön.
Puuttuuko sinulta resurssit tehdä markkinointia itse? Huolestuttaako markkinoijan rekrytointi? Lue, milloin markkinointi kannattaa ulkoistaa.
P.S. Jotta voit onnistua markkinointiviestinnässä parhaalla mahdollisella tavalla, niin sinun tulee laatia ensin Markkinointistrategia (sotasuunnitelma taktisiin markkinointitoimenpiteisiin). Jos haluat tietää miten laadit markkinointistrategian Step-by-Step, niin osallistu sinäkin MAKSUTTOMALLE online Strategiakurssille alla olevan lomakkeen kautta.
4 kommenttia. Leave new
[…] myynnin lisäämisestä ja markkinointiväki nostaa ainoaksi vaihtoehdoksi sosiaalisen median. Lue markkinointiviestinnän keinoista lisää täältä. Tämä blogaus edustaa sitä toista […]
VM eli visuaalinen markkinointi kuuluu myynninedistämisen alle. Brändin mukaisilla, kaupallisilla esillepanoilla on suuri merkitys myynninedistämisen kannalta.
Hei Eeva,
ja kiitos erinomaisesta kommentista. Visuaalinen markkinointi, vanhalta termiltään somistaminen, lisätty myynnin edistämisen alle.
Miksi sähköposti on verkkomainonnan alla? 🙂 Onko se sen takia että se on verkossa lähetetty sähköinen viesti? 🙂