Top-of-mind, brändi ja täydellisen kanasalaatti
Olin eilen pitämässä välipalaveria erääseen projektiin liittyen. Olimme sopineet tapaamisen tuttuun kahvilaan, mutta asiakas ilmoittikin vartti ennen tapaamista että ”mennään yhteen tosi kivaan paikkaan.”
Navigaattoriin uusi osoite ja Focuksen keula kohti kivaa paikkaa. Ja voi pojat mikä paikka!
Sisustus, miljöö, hyvä palvelu – ja kaiken kruunasi aivan loistava kanasalaatti! Mutta…
Brändi, Oy ja muistiliisteri
Kun köröttelin vuonna -98 traktorilla Jojensuusta tänne (hah), asuin ensimmäiset kuusi vuotta kolmen kilometrin päässä ravintolasta ja kaverini noin 800 metrin. Pyörin lähistöllä siis koko ajan. Meni kuitenkin yli 12 vuotta, että edes tiesin koko paikasta. Kuinka monta euroa ravintola menettikään sinä aikana. Ei ollut minun muistiliisterissä ja top-of-mindissä.
”Miten ostan sellaisen kanasalaatin, jonka olemassa olosta en tiedä?”
Voihan olla, että en ole kyseisen ravintolan asiakas. Segmentointia. Hiukan kyllä epäilen. Hassua, että palaveri liittyi samaan aiheeseen; miten saada asiakkaani tuote top-of-mind-positioon, jotta hän ei menettäisi 12 vuotta ja satoja tuhansia euroja sinä aikana. Mitä valintoja ja päätöksiä pitää tehdä, jotta kyseinen brändi olisi halutun kohderyhmän tietoisuudessa, muistiliisterissä?
Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi kaikki lounaspalaverit sovitaan aina muistiliisterissä oleviin ravintoloihin. Ollaan jossain möötissä, jompikumpi heittää lounasehdotuksen ilmoille ja siinä hetkessä top-of-mind-awereness-ravintola vie 98 % kerroista voiton ja eurot. Se on hetki, johon jokainen ammattijohtaja tähtää. Siksi minäkin johdon Ammattijohtaja.fi-brändiä. En Ammattijohtaja.fi:tä. Pieni, mutta ratkaiseva ero. Brändi on kaiken keskellä ja kaiken tekemisen pitää tähdätä top-of-mind-position saavuttamiseen. Koska euroilla kaikki yritykset pyörivät. Kuten tähän B2B-yritys ja Top-of-Mind blogaukseen rustailin.
Mikä mesta?
En paljasta kyseistä paikkaa. Miksi mollaisin ja mustamaalaisin? Mitä hyötyisin siitä, että jossain ei ole ymmärretty brändin rakentamisen merkitystä tulosriville? Ei minulle tule siitä parempi mieli. Päinvastoin, harmittaa tälläkin hetkellä. Olisi mukava auttaa omistajaa tekemään enemmän tulosta, mutta ravintola/asiakas kuuluu strategian osalta ”ei tehdä/ei lähestytä osastoon”. Koska rajalliset resurssit ja strategia. Case esimerkkinä erittäin mielenkiintoinen.
Iloiset faktat
- Palvelu oli todella ystävällistä
- Kanasalaatti (tuote) oli ehkä yksi parhaista mitä olen syönyt vuosiin
- Sisustus oli onnistunut, tai miellytti ainakin minun ja asiakkaani silmää
- Sijainti on mielestäni hyvä
Surulliset faktat
- Kukkaroni ei tiennyt ravintolasta ennen eilistä palaveria
- Yrityksen johto ei ole vielä oivaltanut brändin merkitystä tulokseen
Onko sinun tuotteesi/palvelu salainen kanasalaatti? Onko mainonta sinulle kulu vai investointi?
Mistä sinä saat apua?
Kaipaatko sinä tai yrityksesi apua jotta mainonta ja markkinointiviestintä toisivat enemmän rahaa? Jos rahan tekeminen kiinnostaa, niin kurkkaa vaikka Ammattimarkkinoijakurssi. Muista. ettei päätöksen siirtäminen tulevaisuuteen ei helpota sinun oloa tänään. Ollaan yhteydessä.