Myymälämarkkinointia maailman huipulta – Self-guided NYC Store Tour 2018
Markkinoinnilla tehdään rahaa. Markkinointiviestinnällä ja mainonnalla saadaan asiakas myymälän ovelle. Suurin piirtein siitä hetkestä alkaa visuaalinen markkinointi. Aihe on minullekkin uusi, mutta koska visuaalinen markkinointi on osa markkinointia, on aiheeseen syytä yritysvalmentajana tutustua lisää.
Asiakkaat hakevat myymälöistä elämyksiä, mitä ei verkossa pystytä tarjoamaan. Syy panostaa elämykseen tiivistyy kahteen kysymykseen;
- Miten saisimme lisää asiakkaita myymälään ja
- Miten saisimme jo käyneet asiakkaat palaamaan uudelleen?
Miksi myymälämarkkinointi?
Visuaalisen markkinoinnin ainut tarkoitus on lisätä myymälän ja brändin myyntiä. Se on kovaa markkinointiosaamista, jossa numerot ja luovuus lyövät kädet yhteen. Olin tammikuussa 2018 vajaan viikon verran New Yorkissa maailman suurimmilla vähittäiskaupan messuilla NRF:ssä. Saan aina kylmiä väreitä, kun puhutaan myynnin lisäämisestä ja markkinoinnin ammattilaiset nostavat ainoaksi vaihtoehdoksi sosiaalisen median. Lue markkinointiviestinnän keinoista lisää täältä. Tämä blogaus edustaa niitä muita vaihtoehtoja.
Kirjoituksen ja videon ajatuksena on saada aikaan edes yksi idea siitä, miten myymälämarkkinoinnilla voisi a) lisätä PK-yrityksen kivijalkamyymälän asiakasvirtaa ja b) sitä kautta myyntiä. Koska käytännössä valmennamme vain alle 10 miljoonaa vaihtavia PK-yrityksiä, on juttu kirjoitettu ko. viitekehys mielessä.
Ennen kuin katsot videon, tässä muutama pointti mitä kannattaa tarkkailla läpikävelyn aikana. New Yorkissa on maailman eniten lippulaivamyymälöitä. Läpikäydyt myymälät edustavat siis maailman huippua ja niihin on panostettu paras myymälämarkkinoinnin ja asiakaskokemusten osaaminen koko maailmassa.
- Miten myymälä näkyy ennen myymälää?
- Miltä näyteikkuna näytti? Brändin strategisesti tärkein myymälämarkkinoinnin väline.
- Mikä on myymälän verkkonäkyvyys JA maine? (Suosittelen googlettamaan)
- Asiakaskierto?
- Onko asiakaskierto pakotettu (esim. Tiger ja Ikea) vai vapaa?
- Miten selkeästi tuotteet on jaoteltu?
- Miten myymälässä mahtuu kulkemaan? Hyllyvälit jne.
- Elämykset?
- Somisteet, valot ja musiikki?
- Lisämyynti?
- Palvelu ilman myyjää? (Tämä on visuaalisen markkinoinnin ydintä!)
- Millaiset opasteet?
- Lisämyynti?
- Esillepanot?
Alla olevalla videolla läpikävelen lähes kaikki tässä blogissa esitellyt myymälät. Videon lopussa mainitun oppaan saa pdf muodossa täältä.
Brändit ovat aakkosjärjestyksessä.
Adidas Flagship Store
Jälleen kerran sain erittäin mielenkiintoisen opastetun kierroksen ennen kuvausta. Esitteestä poimittuna ”…largest adidas store in the world, treating NYC as a metaphorical ”field of play”. Tulin siis ”stadionille”. Net Promotor Score tuli täälläkin vastaan, sama mitä käydään läpi Ammattijohtajakurssilla. Minusta ehkä hauskin idea oli katsomossa oleva Adi Dasslerin patsas, jota koskettamalla olkapäästä vastapäiseen televisioon ilmestyi ns. ”kiss cam”. Adi näkyy nopeasti videolla. Patsas oli tuotu myymälään Adin syntymäpäivänä, ja patsaita on vain kaksi koko maailmassa. Harmi kun en pystynyt näyttämään videolla sovituskoppeja, myös ne olivat teeman mukaiset ja kolmine koukkuineen toimivaksi sisustettu.
Allbirds
Tämä brändi oli minulle ihan uusi tuttavuus, mutta sitäkin mielenkiintoisempi. Pk-yrittäjälle ihan ehdoton ”must see” myymälä. Tämä oli vasta brändin toinen kivijalkamyylä ja silti se nostettiin esille messuilla. Syystäkin. Mielestäni myymälän ”kenkäbaaritiski” oli hauska idea. Lisäksi myyjillä oli samanlaiset esiliinat kuin baarimikoilla vaikutelman viimeistelemiseksi. Myymälän erikoisuus oli perällä sijoitettu toimiva ”hamsteripyörä”, jossa pystyi kokeilemaan Allbirdsin kenkiä käytännössä. Henkilökunta oli erittäin ystävällistä ja olisin voinut lyödä vaikka vetoa, että myymälöitä on ympäri Yhdysvaltoja. Saadakseen aikaan wow-efektin, myymälän ei tarvitse olla viiden kerroksen kokoinen. Sen verran hyvin Allbirdsin konsepti oli mietitty. Brändin haluttiin olevan yhtä verkkokaupan kanssa. Hieno kokemus. Täällä Allbirdsin verkkokauppaan. Job Well Done.
Amazon Books
”Lataa se puhelin ennen kuin lähdet kierrokselle.” Phuuh.. No, sattuuhan näitä. Pari poimintoa myymälästä: suurin osa myytävistä tuotteista oli kirjoja. Kirjojen vieressä oli asiakassuositus suoraan Amazonista (kirjoitettuna paperille, ei digitaalinen näyttö). Mielestäni kuitenkin myymälän fiksuin idea oli kirjasuositukset. Hyllyn vasemmassa reunassa oli suosittu kirja johon viitattiin pienellä kyltillä luki ”If you like this”, alla nuoli oikealle ja teksti ”you’ll love”. Jumituin tämän hyllyn eteen pitkäksi aikaa. Yksi erikoisuus liittyi hintaan: ostettavan tuotteen lopullinen hinta riippui ostajan Amazonin ostohistoriasta.
Dyson
Myymälä oli ollut avoimena vasta noin viisi kuukautta. Olikohan paikka muuten valittu strategisesti Victoria’s Secretin myymälän naapurista? Dysonin myymälä oli yhdistelmä teknologiaa ja museota. Heti oven vieressä ollut valtava avattu moottori herätti mielenkiinnon. Kaikkea sai kokeilla ja testata. Useinhan esimerkiksi pölynimuri esittelyn yhteydessä myyjä esittelee tuotetta käytännössä asiakkaan seisoessa kädet taskussa vieressä. Täällä asia oli käännetty toisinpäin; pienissä purkeissa oli vaikka mitä eri muroja ja roskia heitettäväksi lattialle imuritestiä varten. Roskat lattialle ja imuri tulille. Varsinkaan suomalainen ei tietenkään usko ennen kuin näkee ja ”itte testaa”. Ehdotin ystävällisesti pienten LEGO-palikoiden lisäämistä ”roskavalikoimaan”. Myyjä tajusi heti mistä puhuin ja naureskellen lupasi viedä viestiä eteenpäin. Jostain kumman syystä minulle tuli myymälästä mieleen muutaman sadan metrin päässä ollut Applen myymälä. Jotain samaa näissä oli…
Louis Vuitton pop up
Tämä Louis Vuittonin pop up myymälä oli jo suljettu noin viikkoa ennen NRF:ää. Harmi, koska sitä ylistettiin todella paljon. Ensi kerralla sitten.
Nike SoHo
Niken myymälässä yhdistyi ”teknologia ja elämys”. Ylimmässä kerroksessa sijainnut koripallokenttä oli piste iin päälle. Kun asiakkaalla oli Niken sovellus, saa asiakas tiedon mm. uutuustuotteista jotka eivät vielä ole kaikkien saatavilla. Ekslusiivisuutta.
Sephora
Sephoran myymälä oli varsin uusi, se oli avattu vain muutamia kuukausia aikaisemmin. Sephoran Paul Loux piti NRF:ssä mielenkiintoisen esityksen myymälästä. Myymälän ajatus kiteytyy ”Teach, Inspire, Play”. Ikävä kyllä en saanut lupaa kuvata myymälän läpikävelyä. Sain luvan kuvata ikkunan läpi vaikka koko päivän. Siitä huolimatta sain kuitenkin todella ystävällisen opastetun kierroksen myymälässä.
Tässä myymälässä oli panostettu voimakkaasti offline ja onlife maailmojen yhdistämiseen. Videolla näkyvä punainen pöytäryhmä on ns. ”heartbeat of the store”. Siinä järjestetään päivittäin suosittuja meikkauskoulutuksia. Peilin vieressä oli iPad jossa näkyi miten meikki tehdään ja mitä se sisältää. Todella vaikuttava kokemus.
Lisäksi myymälässä oli kaksi kameralla ja näytöllä varustettua eri pistettä, missä pystyi kokeilemaan miltä esim. tietty huulipuna tai tekoripset näyttäisivät. Lopputulos näkyi reaaliajassa näytöltä. Kannattaa myös ladata ja kokeilla Sephoran Digital Makeover Guide sovellus. Todella huikea kokemus, joku oli todellakin tuumaillut asiakaskokemusta ja elämysten aikaansaamista.
Off-White (Em Pty Gallery)
Ajatus myymälän takana on, että asiakas ostaa ”buying experiencen”, vaikka asiakas todellisuudessa ostaa tuotteita. Tästä käynnistä jäi käteen vähän erikoinen maku. Suunnistin myymälälle keskiviikko aamuna ja olin perillä vähän yli yhdeksän. Myymälä oli kiinni. Myymälän ovessa kuitenkin ilmoitettiin ovien avautuvan vasta klo 10. Verkkosivujen mukaan myymälän avautuisi yhdeksältä. Olin tarkastunut edellisenä iltana verkosta reitin ja aukioloajat.. Lisäksi asiakaspalautteet olivat mielenkiintoista luettavaa. Opetus: Perusasiat pitää olla kunnossa.
Yhteenveto kierroksesta
Olihan huikea ja opettavainen kierros. Hyvin johdettu brändi on brändin näköinen myös myymälässä. Rahaa voi investoida miljoonia, mutta jo pienillä oivalluksilla pääsee hyvään vauhtiin. Kiinnitän Suomessa aina huomiota myymälässä esimerkiksi valokuviin, erilaisiin valoasetelmiin ja taustamusiikkiin. Eivät maksa miljoonia, mutta vaikuttavat välittömästi myymälän tunnelmaan.
Suosittelen todella vahvasti niitä yrittäjiä joilla on myymälä, käymään New Yorkissa ja vierailemaan esitteessä mainituissa myymälöissä. Esitteestä löydät kaikki 43 myymälää. Kamera käteen ja rohkeasti myymäläpäälliköltä kyselemään. Kannattaa aina ottaa oppia parhailta. Ei Citymarket ota oppia Prismasta ja toisinpäin.
Tulemme tekemään Anna Juuselan kanssa visuaalisen markkinoinnin tiimoilta lisää videoita ja blogauksia. Kannattaa tilata Ammattijohtaja Youtube-kanava, niin pysyt kartalla varmemmin.
1 kommentti. Leave new
[…] (visuaalinen markkinointi) on paljon mielenkiintoisempaa. Tein tästä reissusta blogauksen ja videon meidän […]