Ammattijohtaja vai tuote?
Tapaan joka viikko toimitusjohtajia, hallituksen puheenjohtajia ja pääomasijoittajia. Joku kutsuu niitä myyntikäynneiksi. Niitä on takana jo jonkin verran. Tulee nähtyä kaikenlaista toimijaa ja neuvotteluhuonetta. Mutta paljon niitä tulee tehtyä, eikä loppua ole näköpiirissä.
Mutta siinä samalla alkaa kehittymään pelisilmä eri ihmistyyppien erottamiseen. Myyjänä ja johtajana arvokas taito. Esitän ensitapaamisissa aina saman kysymyslistan. Listan kolmantena kysymyksenä on seuraava:
Mitkä ovat yrityksenne menestystekijät?
Yritä arvata, kuinka monta kertaa vuoden aikana yhdeksi menestystekijäksi on kerrottu hyvä johtaminen. Toisin sanoen, johtaja on jo tehnyt valinnan(päätöksen), investoiko hän tuotteiseen vai ihmisiin. Uusi tietokone vai koulutuspäivä tietokoneen käyttäjälle.
Vastaus: Vuoden aikana alle kymmenen kertaa.
Miljoona euroa kahisevaa
Sinulla on miljoona euroa kahisevaa takataskussa, ja olet päättänyt sijoittaa ne yritystoimintaan. Nyt pitää tehdä päätös.
Sijoitatko kahisevat Ilkka Paanaseen (henkilö) vai Clash of Clansiin (tuote)?
Oletetaan että sijoitat ne tuotteeseen. Kuten moni muukin. Nyt voidaan aloittaa dynaaminen venailu. Sijoittajalle sopivampaa, myyjälle vähemmän.
Pari viikkoa tämän jälkeen luet Helsingin Sanomista, että Ilkka lähtee tiimeineen Supercellistä ja perustaa uuden yrityksen. Uusi yritys ryhtyy tekemään älypuhelimissa pelattavia pelejä..
Kuten kisan (päätöksen) jälkeen aina kysytään, niin ”miltä nyt tuntuu?” Painaako rinnasta? Teitkö varmasti hyvän päätöksen? Tekisitkö edelleen saman päätöksen? Vai voisiko olla mahdollista, että Ilkka käynnistää taas kerran huikean bisneksen. Siinä sinä et tosin ole mukana, olet jo sitonut kahisevasi tuotteeseen.
Ammattijohtajan valinta
Ammattijohtaja sijoittaisi aika todennäköisesti Ilkkaan ja häneen johtamisosaamiseen. Minä tekisin niin. Hyvä johtaja ymmärtää ja tietää, mikä merkitys hyvällä johtamiselle ja hyvällä johdolla on yrityksen menestykseen. Ei tuote tee tulosta. Ihmiset tekevät. Tulos on vain seuraus. Hyvä tuote taas on seurausta hyvästä johtamisesta. Ensin työntekijät, sitten asiakkaat ja vasta sitten osakkeen omistajat. Organisaatio muodostuu aina ihmisistä, ja ihmiset voivat opetella uusia asioita. Kitaransoitosta johtamiseen. Tuote ei voi oppia mitään uutta. Siksi onkin ollut ollut ilo huomata, että tapaamani pääomasijoittajat investoivat ihmisiin, eivät tuotteisiin.
Mutta kuinka paljon tänä päivänä pk-yrityksissä investoidaan hyvään ja ammattimaiseen johtamiseen?
Minä en tiedä. Todennäköisesti vähemmän kuin oletan.
Ammattijohtajalle pohdittavaksi
En tiedä kuka sinä olet rakas lukijani. Mutta oletan että olet kiinnostunut hyvästä ja ammattimaisesta johtamisesta. Ehkä olet toimitusjohtaja, yrittäjä, myyntijohtaja tai kenties esimiesasemaan tähtäävä tulevaisuuden tekijä. Sinua minä yritän auttaa.
Pysäytä maailmasi hetkeksi ja mieti omaa tiimiäsi jonka kanssa teet työtä joka päivä.
- Veisitkö tiimin mukanasi seuraavaan firmaan? Miksi?
- Tiedätkö mikä innostaa tiimiä huippuluokan suorituksiin?
- Mitä osaamista heillä on?
- Missä heillä on vielä opiskeltavaa?
- Minkä verran he ovat opiskelleet johtamista?
- Kuka on keitetty monissa liemissä ja kuka vielä harjoittelee? Kenen pää kestää?
Helppoja kysymyksiä, ehkä vaikeita vastata. Johtaminen on tiimityöskentelyä. Tiimin on pärjättävä välillä myös ilman johtajaa. Et välttämättä voi irtautua Brasiliaan kolmeksi kuukaudeksi. Ammattijohtaja tietää mitä tiimi osaa, missä ovat vahvoja ja mikä voi muodostua pullonkaulaksi. Ei kukaan hyvä johtaja lähetä huonoa tiimiä markkinoille huonosti valmistautuneena. Niin tekee vain huono johtaja. Ammattijohtajan pitää tietää. Mutu ei riitä. Siksi johtamisen työkalut ja jatkuva johtamisen opiskelu. Ammattijohtaja.fi voi olla yksi vaihtoehto. Tärkeintä on tehdä päätös opiskelusta. Se on johtajan työtä.
Kysyn vielä varmuuden vuoksi:
Investoisitko tuotteeseen vai ihmiseen?
Nastaa kesää, missä ikinä.