Ammattimainen johtaminen – mitä se on?

Mitä on ammattimainen johtaminen?

Ammattimainen johtaminen eroaa muista tunnetuista johtamismalleista yhdeltä merkittävältä osalta. Perinteisesti johtajuus jaetaan kahteen osaan; johtajuus (leadership) ja managerointi (management). Ammattimaisessa johtamissa bisnesosaaminen on erotettu omaksi osa-alueekseen. Ei riitä että johtaa ihmisiä ja asioita, lisäksi johtaa kannattavaa liiketoimintaa. Miten hyvin sinä johdat bisnestä ts. osaat tehdä rahaa?

”Ammattimainen johtaminen jakaantuu kolmeen osa-alueeseen; johtajuuteen, managerointiin ja bisnesosaamiseen. Näiden keskellä ovat markkinointi(tiedustelu) ja kyky tehdä päätöksiä.”

Yksinkertaistettuna: vaikka sinä osaisit käsitellä ja johtaa ihmisiä (leadership) kuinka hyvin tahansa, ja hallitsisit johtamisen työkalut ja asiat (management), mutta et ymmärrä miten rahaa tehdään (business), viet todennäköisesti yrityksiä konkurssiin. Vastakohtana; Jos ymmärrät bisneksen päälle, teet todennäköisesti mistä tahansa yrityksestä rahantekokoneen.

 

Mitä on ammattimainen johtaminen? Ammattijohtaja

Ammattimainen johtaminen

Ammattimainen johtaminen muodostuu kolmesta osa-alueesta, jotka ovat;

  • Leadership (miten johdat ihmisiä)
  • Management (miten johdat asioita)
  • Business (miten johdat bisnestä)

Näiden kolmen osa-alueen keskellä ovat markkinointi ja päätöksentekokyky. Karkeasti jaoteltuna ammattimaisessa johtamisessa leadershipin osuus johtamistyöstä on 60 %, managementin 20 % ja viimeinen kriittinen 20 % on bisnesosaamista. Luvut vaihtelevat tietenkin tilanteen mukaan.

Ammattina päätösten tekeminen

Yksi lempilauseistani on: Myyjän tehtävä on kysyä päätöksiä ja johtajan tehtävä on tehdä päätöksiä. Aloitamme kaikki johtajavalmennukset tällä kohdalla, koska tämä on bisneskriittinen taito. Jos johtajan kyky tehdä päätöksiä on rampautunut, on seurauksena halvaantunut organisaatio. Mikään ei liiku, mikään ei etene. Jokainen tietää johtajia ja esimiehiä, jotka ovat kyvyttömiä tekemään päätöksiä. Tämän asian kuntoon laittaminen on ensimmäinen askel kohti ammattimaista johtajuutta.

Markkinointi

Kaiken bisneksen keskellä on markkinointi. Enkä tarkoita mainontaa, päinvastoin. Tarkoitan markkinointitiedustelua. (Lue blogaus ”Mitä on markkinointi?”) Tämä on toinen askel kohti ammattimaista johtamista. Ymmärrän hyvin, että markkinoinnin oivaltaminen oikein on vaikeaa. Niin sitä se oli minullekin. Omaan oivallukseeni hurahti kolme vuotta. Mutta se kannatti. Markkinoinnin tutkiminen ja johtaminen -kirjassa (Lahtinen, Isoviita, Hytönen, 1995) todetaan seuraavasti:

”Erityisen tärkeää yritykselle on vahva asema nousevien toimialojen kasvuhakuisilla markkinasegmenteillä.”

Lause on suorastaan puhdasta neroutta. Vain täysi tumpelo voi mokata menestyksen tuon oivalluksen jälkeen. Pelkästään tämä oivallus voi auttaa sinua johtajana viemään yritystä kohti menestyksen polkua.

Bisnesosaaminen – Business

Bisnesosaaminen on kokemukseni mukaan harvinainen, mutta johtajalle erittäin hyödyllinen taito. Se on opeteltavissa oleva taito, jonka voi ja joka kannattaa opetella.

Lyhyesti avattuna bisnesosaaminen on taito luoda ja tehdä rahaa tyhjästä. Bisnesosaaminen muodostuu neljästä osa-alueesta, jotka ovat: markkinointi, tuotekehitys, myynti ja laskentatoimi. Tuotekehitys voi jossain yrityksissä (esimerkiksi maahantuonti) tarkoittaa myös ostotoimintoja. Johtaja pystyy rakentamaan bisneksen, joka muuttaa idean innovaatioksi. Tämän taidon merkitys korostuu PK-yrityksessä ja sen toimitusjohtajassa. Taito on ehkä kaikkein tärkein asia yrittäjänä onnistumissa. Tällä hetkellä puhutaan paljon johtajan henkisistä taidoista. Into, intohimo, taito tehdä asioita oikein ovat kaikki turhia, jos tätä bisnesosaamista ei ole. Yksinkertainen esimerkki innovaatiosta on ravintolan menulle luotu uusi ruokalaji. Hiukan monimutkaisempana esimerkkinä toimii KONEen Ultrarope jonka kehitystyö vei vuosia. Innovaatioiden tulee tietysti olla liiketoiminnan kannalta kannattavia.

Peter Drucker tiivisti onnistuneesti yrityksen olemassaolon yhteen ajatukseen: ”The purpose of business is to create and keep a customer”. Olen tutkinut ja pohtinut asiaa nyt noin kahdeksan vuotta. Tavannut satoja, ellei tuhansia PK-yritysten johtajia. Olen nähnyt perinteisessä mielessä hyviä johtajia, jotka osaavat insipiroida, kannustaa ja osaavat viestimisen jalon taidon. Mutta hyvä johtajuus (leadership) ei automaattisesti tarkoita taloudellisesti menestyvää organisaatiota. Rahan tekeminen on siis erillinen taito.

Osalle johtajista bisnesosaaminen on synnynnäistä, voi olla että sinulla on jo tämä taito. Olen tavannut johtajia, jotka kehittävät muutamassa minuutissa palvelun, jolla tehdään satoja tuhansia lisää liikevaihtoa. Heillä on siis bisnesosaamista. Tämä liittyy siihen, miten ihmiset näkevät maailman. Olen tekemässä ammattimaisesta johtamisesta kirjaa joka tulee markkinoille myöhemmin. Käymme tätä osa-aluetta jatkuvasti ja viikottain läpi henkilökohtaisissa valmennuksissa ja ammattijohtajakurssilla.

Tiedän ja tunnen useita yrittäjiä, jotka ovat omalla alallaan kuin kotonaan. Osa jopa Suomen huippuja. He ovat tunnettuja ja arvostettuja tekijöitä. Mutta he eivät osaa rakentaa menestyvää bisnestä. Kurjimmillaan he elävät kädestä suuhun, lyhyen pääoman varassa. Heillä ei siis ole kriittistä bisnesosaamista.

Managerointiosaaminen – Management

Ensin on taito tehdä bisnestä. Tämän jälkeen tulee taito tehdä bisnes tehokkaasti, laadukkaasti ja kannattavasti. PK-yrittäjän kielellä sanottuna; vähemmällä stressillä ja repimisellä. Johtamisen työkalut kuuluvat auttavat tähän ongelmaan. Ne helpottavat sinun omaa johtamistyötäsi merkittävästi. Työkalut auttavat sinua kohdistamaan rajalliset resurssit juuri oikeaan paikkaan. Jos sinulla on tunti aikaa ratkaista ongelma, mutta ei yhtään työkalua ongelman ratkaisuun, mennään tuurilla ja perstuntumalla. On sinun valinta, millaisen työkalupakin olet itsellesi hankkinut tai hankit. Parasta on se, että monet johtamisen työkalut ovat täysin ilmaisia.

Johtamisosaaminen – Leadership

Viimeinen ja vaikein osa-alue ammattimaista johtamista on leadership – johtajuus. Kaikki ponnistaa itsensä johtamisesta. Miten sinä puhut ja viestit porukoillesi arjen keskellä? Miten inspiroit porukat innovaation mukaan? Millaiset ovat sinun ihmissuhdetaidot? Kuuluuko puheestasi arvostus vai vähättely? Miten hyvin pystyt muuttamaan omaa käytöstäsi alati muuttuvissa tilanteissa? Johtajuus on moniuloitteista vaikuttamista toivotun tuloksen aikaan saamiseksi. Saman palkan sinä heille kuitenkin maksat. Kova asioille, pehmeä ihmisille. Voimakkaasti kärjistäen: itkevätkö ihmiset työpäivän jälkeen ilosta vai surusta? Toivottavasti ilosta ja onnesta.

Usein johtajuuteen liittyy päätöksiä, jotka eivät miellytä kaikkia. Moni PK-yrittäjä kipuilee tämän asian kanssa, ja maksaa siitä kovan hinnan. Harmillisen usein hintalappuna on konkurssi ja luottotietojen menetys vuosiksi. On johtajan tehtävänä varmistaa että tehdään oikeita asioita, eikä asioita oikein. Ne ovat kaksi eri asiaa. Nokia teki hyviä ja laadukkaita kännyköitä, ikävä kyllä ne olivat markkinoiden mielestä vääriä kännyköitä. Asian korjaaminen on johtajuutta.

Ammattimainen johtaminen vai amatöörimäinen johtaminen

Nuo edellä mainitut kolme osa-aluetta, johtajuus, managerointi ja bisnesosaaminen muodostavat ammattimaisen johtamisen ytimen, coren. Mausteeksi vielä markkinointi ja kyky tehdä päätöksiä, niin käsissä on hyvän johtamisen ainekset ja välineet tuloksen tekemiseen. Matka parempaan johtajuuteen voi alkaa.

Kiinnostaako sinua oppia ammattimaista johtamista? Tervetuloa esimerkiksi ammattijohtajakurssille.

No comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *