HAKUKONEOPTIMOINTI

Haluatko sivustollesi lisää liikennettä ja yrityksellesi uusia asiakkaita – ilman rahallisia panostuksia?
Jos vastasit kyllä, niin hakukoneoptimointi on silloin sinua varten.

Mitä on hakukoneoptimointi (eli SEO)?

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivustosi löydettävyyden ja näkyvyyden parantamista hakukoneiden maksuttomissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnin ansioista potentiaaliset asiakkaasi löytävät tuotteesi tai palvelusi optimaalisella hetkellä, eli etsiessään lisätietoa tai aikoessaan ostaa jotakin. Toisin sanoen onnistuneen hakukoneoptimoinnin avulla varmistetaan, että ostoaikeissa oleva asiakas huomaa ja löytää yrityksesi verkossa juuri oikealla hetkellä.

Tutkimusten mukaan lähes 90% ihmisistä etsivät tietoa Googlesta ennen ostopäätöksen tekoa ja ensimmäisen sivun kolme ylintä hakutulosta keräävät yli 56 % orgaanisista klikeistä, joten näin ollen onkin ensiarvoisen tärkeää sijoittua mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa. Lyhyesti: Jos et näy hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla, sivuasi ei käytännössä ole olemassa. Meidän tehtävämme on varmistaa, että yrityksesi verkkosivu nousee mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa ja mikä tärkeintä: lisätä myyntiä.

Hakukoneoptimoinnin neljä tärkeintä hyötyä ja tavoitetta

1. Verkkosivustosi kävijämäärän lisääntyminen.

Suomessa tehdään huimat 30 miljoonaa hakua päivässä ja 83% suomalaisista aloittaa palvelun, tuotteen tai yrityksen etsimisen Googlesta – haluathan oman palan kakkua tästä kävijämäärästä?

2. Myynnin kasvu

ostopäätöstä tekevä asiakas löytää sivustosi juuri silloin, kun etsii tietoa sinun myymästäsi tuotteesta tai palvelusta.

3. Orgaaniset eli luonnolliset haut kattavat yli 75 % kaikista hakukoneiden kautta tehdyistä klikkauksista.

Näin ollen oikein toteutettu hakukoneoptimointi tuo sivustollesi enemmän kävijöitä kuin maksettu mainonta.

4. Ihmiset löytävät brändisi tuotteesi ja palvelusi helposti!

Hakukoneoptimoinnin neljä tärkeintä hyötyä ja tavoitetta

Avainsana-analyysi

Käytettävien avainsanojen määrittäminen on hakukoneoptimoinnin suunnittelun perusta. Analysoimme ensin yrityksesi ja toimialasi käytetyimmät avainsanat, jonka jälkeen valitsemme huolellisesti sinulle relevantit avainsanat.

Hyvät avainsanat liittyvät kiinteästi verkkosivusi sisältöön, kuukausittaiset hakumäärät ovat merkittäviä ja sanakohtainen kilpailu on maltillista.

Sisäinen optimointi

Nykyaikainen optimointi on suurelta osin strategista sisällöntuotantoa verkkopalvelun sisällä.

Autamme sisältöjen suunnittelussa niin, että verkkosivustosi tekstisisällöt, otsikot, linkit, metatiedot ja rakenne ovat laadukkaita sekä helposti löydettävissä.

Tekninen optimointi

Teknisellä auditoinnilla varmistamme, että verkkosivustosi vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan hakukoneiden ja käyttäjien vaatimuksia.

Näihin kuuluvat muun muassa sivuston latautumisaika, kielikohdistukset, sivuston rakenne ja mobiilikäytettävyys.

Ulkoinen optimointi

Yksi tärkeimpiä onnistuneen hakukoneoptimoinnin tekijöitä ovat sivustollesi johtavat ulkoiset linkit. Ulkoisilla linkeillä varmistetaan verkkosivustosi löydettävyys myös muiden verkkosivujen kautta. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi yhteistyötä bloggaajien tai muiden yritysten kanssa, tai vaikkapa advertoriaalin kirjoittamista laadukkaalle uutissivustolle. Ulkoinen linkki voi siis olla hyvä tai huono. Jos ulkoinen linkki tulee Googlen mukaan luotettavasta ja laadukkaasta lähteestä, ulkoinen linkki on silloin laadukas ja arvokas sinulle.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa tekemistä – oikotietä hyviin tuloksiin ei ole, ne pitää ansainta

On hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi ei ole kertaprojekti, vaan alkuprojektissa luodaan vasta perustukset hyvälle hakukonenäkyvyydelle. Pitkällä aikavälillä jatkuva hakukoneoptimointi onkin kriittinen tekijä onnistuneessa hakukonenäkyvyydessä.

Hakukoneoptimoinnissa hyviä tuloksia ei saavuteta ikinä muutamassa kuukaudessa ja tyypillisesti alkuprojektin kesto tulisikin olla vähintään 6-12 kuukautta, jonka aikana sijoitukset hakukoneissa alkavat pikkuhiljaa nousta ja verkkosivuliikenne lisääntymään.

Jokainen asiakas, sivusto ja markkina on kuitenkin erilainen. Tämän takia me emme tarjoa pakettiratkaisuja hakukoneoptimointiin vaan jokaisen projektin hinta, laajuus ja tarvittava työmäärä vaihtelevat. 

Voit myös täydentää hakukonenäkyvyyttäsi ja hankkia lisää asiakkaita maksetulla AdWords mainonnalla.

Ota yhteyttä

Haluatko keskustella yrityksesi hakukoneoptimoinnista ja tietää miten voisimme parantaa sivustosi verkkonäkyvyyttä sekä kasvattaa myyntiäsi? Täytä alla oleva yhteydenottolomake, niin olemme sinuun yhteydessä viimeistään seuraavana arkipäivänä.

0400 399 361
tero.puranen@ammattijohtaja.fi
Malminkaari 5, 00700 Helsinki