Toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja ja pääomasijoittaja huomio. Tämä kirjoitus on teille.
Kysymys markkinoista
Mitä yhteistä on;
- Elixialla
- Gigantilla
- Plantagenilla
- XXL Outdoor & Sportilla
- Norwegianilla
- Rautakirjalla
- Vismalla ja
- Dressmannilla?
Ne kaikki rantautuvat kuin tsunami Norjasta Suomeen. Ne ovat markkinajohtajia tai voimakkaasti sellaiseksi pyrkiviä. Ne ovat vieneet tai vievät suomalaisia yrityksiä/-ketjuja konkurssiin (Esim. Veikon Kone, OnOff ja Finnbody ). Ne osaavat myydä ja markkinoida kansainvälisillä markkinoilla. Tuloksekkaasti. Ihailtavan ammattimaisesti.
Poimin muutaman uutisen aiheeseen liittyen.
Elixia – Altor ostaa Elixian
Gigantti – ”Me kasvatimme jälleen kerran markkinaosuuttamme ja liikevaihtoamme kuluvalla tilikaudella”
XXL – XXL haluaa suureksi myös Suomessa. Päivitys 13.11.15 XXL teki heti voittoa Suomessa.
Plantagen – Tänä päivänä yritys on johtavassa asemassa kaikilla päämarkkina-alueillaan Pohjolassa.
Norwegian – Norwegian aikoo iskeä kovemmin Finnairia vastaan – lisää kaukolentojen Dreamliner-koneita
Rautakirja – Sanoma sai R-kioskit kaupaksi – Rautakirja-tavaramerkki siirtyy norjalaisomistukseen
Visma – Vismasta tulee Suomen toiseksi suurin tilitoimisto
Dressmann – Dressmann Oy Ab:n liikevaihto oli vahvassa kasvussa (2011).
Vielä yksi esimerkki: konkurssin tehneen Tiimarin kilpailija Tanskasta ei paljoa nöyristele.
Olen huolissani. Naapurimaassani on ehkä mörkö.
Mietin sitä, että mitä norjalaiset osaavat, mitä me suomalaiset emme osaa? Nämä on kuitenkin meidän kotimarkkinat. Meidän pitäisi olla täällä voittamattomia, ja pyyhkiä pöytä mennen tullen.
Verkkomarkkinointia suomalaisittain
Käytän esimerkkinä verkkomarkkinointia ja sen tavoitteita urheilukaupan saralla.
XXL:n tavoitteena on kerätä 100 000 fanin kanta XXL:n Facebook sivuille.
Vastaavasti kilpailijoilla Suomessa:
- Budget Sportilla on noin 47 000 fania
- Duosportilla 4100
- Sportialla noin 11 000
- Intersportilla ei ole Facebook sivua
Intersportilla on lukuisa joukko kauppiaitten omia Facebook sivuja, joissa on keskimäärin noin 1000 –1600 fania. Tosin, ilahduttava poikkeus on Oulussa toimiva Intersport Joutsensilta noin 16 000 fanillaan. Terveisiä Ouluun meidän toimistolta: hyvä pöhinä ja hienoa sisältöä!
Kun käy neuvotteluita eri toimialan edustajien kanssa, joiden markkinoille norjalaiset ovat tulossa/tulleet jo, hämmästyttää minua joka kerta se ambitiotaso jolla tilanteeseen suhtaudutaan.
”Joo, sieltä ne tulee.”
Eikä mitään muuta. Hiljaisuus. Tuo hiljaisuus on saanut minut miettimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi norjalaiset panostavat isosti meidän markkinoille tullessaan verkkomarkkinointiin, mutta suomalaiset yritykset eivät?
- Mitä he näkevät verkossa, mitä me emme näe?
- Miksi norjalaiset osaavat tuloksekkaasti myydä ja markkinoida paremmin, kuin me suomalaiset itse itsellemme?
Minulle tämä on vakavan peiliin katsomisen paikka. En ole ilmeisesti osannut kertoa osaamisestamme tarpeeksi ymmärrettävästi, enkä siitä, mikä merkitys sillä on tulokseen. Mutta toisaalta, minä voin ottaa vain yhdeksän askelta kymmenestä. Yhteistyökumppanin pitäisi ottaa se ratkaiseva askel: tehdä päätös. Meidän päivittäistavaramarkkinoilla on käytännössä duopoli, rautateillä ja alkoholimyynnissä monopoli. Verkossa maapallo on nuppineulan kokoinen ja markkinat ihan toiset. Esimerkiksi App Storessa on kaupan yli miljardi sovellusta. Tervemenoa Rovion ja Supercellin markkinoille. Siellä on kilpailua. Blogaus aiheesta täällä.
Muutoksen tuulet
Kuten eräs markkinointijohtaja hyvin totesi ”klassisella markkinointisuunnitelmalla ei enää saa edes klassisia tuloksia.” Saati sitten parempia tuloksia. KONEen kohta väistyvä toimitusjohtaja Matti Alahuhta tiivisti hyvin Suomen kuvalehden haastattelusta: ”Juuri vaikeina aikoina on hyvät mahdollisuudet tehdä eroa kilpailijoihin.” Olen samaa mieltä.
Mitä sinun toimitusjohtaja tai myyntijohtaja sitten pitäisi tehdä?
Viisi kohtaa.
- Tarkista onko markkinoillesi tulossa ulkomaista toimijaa. Käännä se mahdollisuudeksi. Yritys menee sinne, missä se näkee kasvumarkkinat.
- Tee päätös aloittamisesta. Kaikkein kriittisin asia.
- Ajattele kansainvälisesti. Älä ajattele Koota tai Ässää. Ajattele Amazonia, Roviota, Zalandoa ja Zapposia.
- Laita bisneskriittinen verkkomarkkinointi kuntoon. Jos budjetti ja suunnitelma on 80 % samanlainen kuin viime vuonna, hylkää se. Maailma on muuttunut.
- Tee päätös toteutuksesta. Taas meni resursseja hukkaan, jos päätös jää toteuttamatta. Tiedän johtajan, joka on venyttänyt päätöstä (hyöty?) verkkomarkkinointiin liittyen nyt noin 16 kuukautta. Heidän Googlen hakutuloksen ensimmäinen sivu tekee pahaa hallaa myynnille. Joka päivä.
Verkkomarkkinoinnista on tullut todella bisneskriittinen osa-alue. Heikosti hyödynnetty verkkomarkkinointi on kulu, hyvin hyödynnettynä loistava investointi. Kysy meiltä verkkomarkkinoinnista. Jos et ymmärrä vastausta, kysy uudestaan. On minun vastuulla puhua markkinoinnista ymmärrettävästi. Kysy, tee päätös ja jalkauta se.
Ps. Tietääkö joku suomalaisen ketjun, joka on markkinajohtaja Norjassa?