Miksi toimitusjohtajan kannattaa laatia strategia?
Minun on aika helppoa veistellä tapaamilleni johtajille ja yrittäjille että ”strategia pitää olla, ilman strategiaa ei voi menestyä”.
Mutta en hyväksy neuvoani pureksimatta itsekkään. Laiskalla ajattelulla noinhan se asia on. Perustelu ei vain riitä minulle. ”Pitää olla” ei ole perustelu.
Kävin aikoinaan henkivartija-kurssin vuonna -95. Kouluttaja sanoi heti ensimmäisellä tunnilla, että ”jos en jotain asiaa teille pysty kunnolla perustelemaan, älkää ottako neuvoa käyttöönne. Kaiken mitä opetan, pitää minun pystyä hyvin perustelemaan.”
Olen yritysvalmentajana pyrkinyt aina noudattamaan samaa oppia.
Miksi strategia?
On fakta, että kaikilla organisaatioilla on rajalliset resurssit. Se on aina lähtökohta. Sinulla, minulla ja kilpailijallasi. Strategian avulla ammattimaisesti johdettu organisaatio pystyy kohdentamaan rajalliset resurssinsa enemmän oikeisiin asioihin. Rakennetaan etumatkaa. On eri asia tehdä asiat oikein ja tehdä oikeita asioita. Vipeltämisen ja tekemisen välissa on monta euroa. Jos organisaatiolla ei ole mitään suunnitelmaa, voidaan joka päivä tehdä sillä hetkellä kivalta tuntuvia asioita. Tänään tehdään tätä, huomenna tuota. Strategia toimii myös selkänojana. Antaa tukea.
Mihin strategian teho perustuu?
Kun on tehty taustatyö (lue Mitä on markkinointi?-blogaus) ja laadittu sen pohjalta kristallin kirkas strategia (=kaikki ymmärtävät sen) ja se osataan vieläpä jalkauttaa, homma menee eteenpäin. Mutta MIKSI? Mihin sen toimivuus perustuu?
Strategian toimivuus ja teho perustuu rajallisten resurssien kohdentamiseen oikeisiin tehtäviin, jotka vievät organisaatiota kurinalaisesti kohti yhteisesti sovittua tavoitetta.
Case esimerkki
Yritys haluaa olla alansa tunnetuin tekijä (lue Top-of-mind ja B2B-yritys-blogaus). Tämä on kirjattu strategiaan. Puhutella vaativia asiakkaita ja alan huippuosaajia.
Ulos on tulossa sellainen tuote, että oksat pois. Pk-yrityksen toimitusjohtajalla on apuna markkinointipäällikkö. Aikaa 2 x 6 tuntia. Lähes olematon budjetti. Rajallisia resursseja molemmat.
Mitä teet: Frendin kanssa lounaalle? Vai aloitatko tylsän perusduunin ja alat rustaamaan tiedotetta?
On hyvä tiedostaa, että strategia tuo mukanaan myös epämukavuutta. Välillä pitää tehdä epämukavia asioita. Markkinointipäällikkö kartoittaa luuri kuumana viestintätoimistoja ja selvittää eri kanavia miten saada tiedote parhaiten läpi. Koko päivän voimavarat ohjataan tähän. Kello käy. Toimitusjohtajan puoliso soittaa ja manailee päiväkodissa sattunutta episodia. Työntekijät nykivät hihasta koko ajan ja tiedotetta pitäis vääntää. Olis kaikenlaista ja pälä pälä. Nyt kysytään luonnetta ja kuria.
Mutta sama tilanne on kilpailijankin toimitusjohtajalla. Koska kilpailijalla on salainen strategia, ei organisaatiosta kukaan tiedä mitä sinfoniaa tällä hetkellä soitetaan. Vipelletään sinne tänne. Johtajan mielestä tämä tiedote ei sittenkään ole tänään niin tärkeä. Onhan tässä kaikenlaista muutakin. Kivempia juttuja.
Klo 16.46 verkkoon ja mediaan pötkähtää tiedote, jossa kerrotaan yrityksen auttaneen asiakasta erään tuotteen avulla. Lisätietoja antaa toimitusjohtaja. Hallituksen puheenjohtaja soittaa onnittelevan puhelun. Toimittaja laittaa Twitterin kautta pari tarkentavaa kysymystä. 1–0.
Myös kilpailijan toimitusjohtaja saa tiedotteen Ampparin kautta. Perhana. Hallituksen puheenjohtaja soittaa illalla. Ei kilise shampanja.
Strategia ja päivittäinen tekeminen
Strategia ohjaa päivittäin organisaation tekemistä. Tätä tehdään, tätä ei tehdä. Se on antaa johtajalle sen selkänojan, mihin päivittäinen toiminta nojaa. Salaisen ja koko orkesterin tiedossa olevan nuotiston (=strategian) välissä on valtava ero.
Vaatii itsepäista kuria ja periksi antamattomuutta toimia niin kuin on sovittu. Joka viikko. Mutta se kannattaa.
Ammattijohtaja.
- Laadi se strategia. Vaatii raskasta ajattelua.
- Kerro ja myy se koko orkesterille. Vaatii paksua selkänahkaa.
- Seuraa ja toteuta strategiaa joka viikko, joka päivä. Vaatii ammattimaista johtamista.
- Toista. Vaatii kurinalaisuutta.
Millaisen puhelun sinä saat illalla?
Ammattijohtaja.fi palvelut strategiaan liittyen
Tarvitsetko apua tai haluatko kehittyä markkinointistrategian laatimisessa? Jos kaipaat apua, autamme mielellämme sinua laatimaan tuottavan strategian. Tai opiskele strategian laatimista verkkokurssillamme. Tai tule Ammattimarkkinoijakurssille oppimaan strategian laatimista. Moni on tullut ja ollut erittäin tyytyväinen saavutettuihin tuloksiin.