Mitä on markkinointi? Case luomuruoka eli markkinoinnin terminologiaa osa 1
Haluatko oikeasti tietää, mitä markkinointi on oikeasti? Ikävä kyllä moni luulee tietävänsä. Tämän blogin tarkoitus on avata tuo menestyksen kannalta tärkeä termi. Olen nähnyt ja lukenut paljon erilaisia markkinoinnin määritelmiä. Tässä parhaat löytämäni. Paras määritelmä markkinoinnista, mihin olen yritysvalmentaja törmännyt, on Englannin markkinointiliiton määritelmä;
“Marketing is the management process responsible for identifying, anticipating and satisfying customer requirements profitably”. Eli vapaasti suomennettuna: “Markkinointi on johtamisprosessi, joka ennakoi, tunnistaa, ja tyydyttää asiakkaan tarpeet kannattavasti.”
Markkinoijana sinun on tärkeää erottaa markkinointi, markkinointiviestintä ja mainonta toisistaan. Ne ovat täysin eri asioita. Lue markkinointiviestinnästä lisää täältä.
Toinen suosikkimääritelmäni on edesmenneen liikkeenjohdon konsultin, Peter Druckerin napakka markkinoinnin määritelmä:
”Markkinoinnin tehtävä on tehdä myynti tarpeettomaksi.”
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Käytän esimerkkinä kuvitteellista ravintolaa ja luomuruokaa.
Ravintolan omistaja ja johtaja. Hän tykkää luomuruuasta ja on ajatellut tarjota sitä myös asiakkaille. Fiksuna ammattijohtajana hän kuitenkin seuraa pöhinää sekä trendejä ympärillään ja on pyytänyt tarjoilijoita vaivihkaa kyselemään asiakkailta “mahdollisia toiveita menuun liittyen”. Ei soittoa mainostoimistoon, ei tilata sisältömarkkinointia, yhtään kampanjaa ei tilata. Nyt ollaan markkinoinnin ytimessä; tehdään markkinatiedustelua.
Koska markkinointi on tiedustelua.
Drucker tarkoitti ”myynnin tekemisellä tarpeettomaksi” sitä, että yritys tuottaa palveluita, joille on niin suuri kysyntä ja tarve, että ne myyvät itse itsensä. Mutta päästäkseen tähän tilanteeseen, on yrityksen johdon ja markkinoinnin äärimmäisen tärkeää onnistua markkinatiedustelussa ja tuotekehityksessä. Pitää osata yhdistää markkinoiden tarve ja tyydyttää se tuotekehityksen avuin kannattavasti. Käytännössä markkinoinnin voi avata seuraavasti:
”Markkinointi etsii markkinoilta markkinatarpeen, jonka tuotekehitys täyttää ja myynti käy hakemassa nimet paperiin.”
Näin toimiessaan, yritys on markkinaorientoitunut.
Takaisin ravintolaan. Johtajan tuumailtuaan asiaa tovin ja systemaattisesti asiaa seurattuaan (esimerkiksi viikkopalavereissa ja verkossa) hän on huomannut, ettei kukaan asiakas kysele luomuruuan perään. Vain hän itse.
Tarjoilijat ovat saaneet asiakkailta palautetta ja varovaisia kyselyitä biisonin lihasta. Biisonin lihasta puolestaan on ollut muutaman kerran asiaa tukun järjestämässä asiakastilaisuudessa, jossa on kerrottu kysynnän kasvusta. Verkossa muutama trenditietoinen kaveri on tehnyt asiasta jopa muutaman postauksen, joissa on kyselty mm. suositteluita biisoninlihaa tarjoavasta ravintolasta.
Entäpä jos vaihdetaan luomuruoka biisonin lihaan?
- Kehityspyyntö kokille kolmesta biisonin lihaa sisältävästi ateriasta. Muuten vapaat kädet, kunhan mukana on biisonia. Johtamista.
- Kanta-asiakkaille uutiskirjeellä kutsu erityiseen kanta-asiakasiltaan noin kuukauden päähän ja uudet illalliset koemaisteluun. Kokeilua.
Kanta-asiakasillan aikana tarjoilijat ja johtaja yhdessä kokin kanssa kuuntelevat tarkasti asiakkaiden palautteita ja kommentteja eri vaihtoehdoista. Markkinointitiedustelua parhaasta päästä.
Illan saldo on selvä; biisonin lihalle on selkeä tarve, eikä kaupungin yksikään ravintola tarjoa biisonin lihaa. On aika lähteä suunnittelemaan markkinointistrategiaa. Siitä enemmän tuonnempana.
Aseta nyt itsesi ravintolan omistajan asemaan.
- Paljonko mainos- tai markkinointitoimisto olisi veloittanut uuden “luomumenun” suunnittelusta ja toteutuksesta painokuluineen kaikkineen?
- Paljonko sinulla, kokilla, tarjoilijoilla ja markkinointipäälliköllä olisi kulunut aika- ja energiaresursseja tähän rumbaan? Sinun resurssit, sinun rahat..
Markkinointi tapa nähdä asiat markkinoilta käsin. Myös sodassa menestyminen perustuu tiedusteluun ja hyvään strategiaan ja erinomaiseen toteutukseen. Suomessa tällaisia yrityksiä on valitettavan vähän. 80 prosenttia yritysten ongelmista johtuu siitä, että tuotetaan tai ostetaan tuotteita itselle, eikä markkinatarpeeseen. Siksi markkinointi on tärkeää ymmärtää terminä oikein.
Miksi markkinoinnilla on niin paljon merkitystä?
Yksi osa ammattimaista johtamista ja ammattimaista markkinointia on yrityksen sisäinen yhteinen terminologia. Kaikkien osallistujien pitäisi puhua samaa kieltä. Siksi termin määrittely auttaa puhumaan samasta asiasta. Hyvä dialogi on hedelmällisempi kuin kaksi monologia. Monologi johtaa väärinkäsityksiin ja dialogi tuloksiin. Ajatus avata markkinointiin liittyviä termejä näin blogissa lähti siitä, että termiä “markkinointi” käytetään uesin sujuvasti väärin.
Määritelmän “markkinointi on johtamisprosessi, joka ennakoi, tunnistaa, ja tyydyttää asiakkaan tarpeet kannattavasti” löysimme Leena Paanasen erinomaisesta kirjasta Hallitus ja markkinointi. Suosittelen jokaiselle markkinoijalle lämpimästi kirjan lukemista. Tässä kohtaa Leenalle iso käsi kirjasta, oivalluksen kääntämisestä ja esiin nostamisesta. Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu.
Markkinointiviestintä on vain OSA markkinointia, ja mainonta siitäkin vielä pienempi siivu. Markkinointi kuuluu johtoryhmään ja hallitukseen, kunhan se keskittyy markkinointistrategiaan, eikä markkinointitaktiikkaan. Hyvin johdetun markkinoinnin avulla yritys tarjoaa ja tuottaa aina sellaisia hyödykkeitä, joille on kysyntää. Kun on kysyntää ja siihen tarjotaan ratkaisua, niin on aina töitä. Tosin Suomesta ei Stratmark II tutkimuksen mukaan löytynyt yhtään markkinaorientoitunutta yritystä. Meiltä ei kysytty.
Jos ammattimainen markkinointi kiinnostaa enemmänkin, kurkkaa Markkinointikurssiamme tai Ammattijohtajakurssia. Niissä opetellaan oikeaa markkinointia.
1 kommentti. Leave new
[…] Markkinointi on raakaa tiedonkeräämistä. (Lue aikaisempi blogaus luomukanasta ja ravintolasta täältä) Ikävä kyllä hyvänä esimerkkinä tästä väärin ymmärryksestä toimii suomalaisen […]