Mitä on markkinointi? Case Pihatonttu ja hiilikuitu – osa 2
Rakastan markkinointia. Onnekseni vain 95 prosenttia ihmisistä käsittää sen väärin. Tämä on toinen yritykseni uuden oivalluksen aikaan saamisessa. Ensimmäinen yritys avata markkinointi oli tämä. Pihatonttu toimikoon toisena esimerkkinä.
Markkinointi EI ole vain mainontaa. Se on paljon, paljon enemmän. Markkinointiviestintä ei ole koko markkinointi. Se on vain pieni osa isosta kokonaisuudesta ja vastuusta, joka markkinointipäällikön harteille on laitettu. Lue Mitä on markkinointiviestintä?-blogaus täältä.
Markkinointi, markkinointiviestintä ja mainonta
Käytän esimerkkinä kalastusalusta. Kokemukseni mukaan, ehkä 95 prosenttia ihmisistä mieltää markkinoinnin kalastusaluksen (yritys) vieheen (mainokset) tekijäksi/heittelijäksi. Heitellään vieheitä (mainoksia) mereen (markkinat) ja katsotaan nappaako kala (asiakas). Nyt on tärkeää, ettei sotke kolme eri termiä; markkinointi, markkinointiviestintä ja mainonta keskenään.
Mutta entä jos markkinointi olisikin vieheiden sijaan vastuussa kalastusaluksen 1) kaikuluotaimesta ja 2) tutkasta?
Peter F. Drucker on todennut hyvin, että yrityksellä on vain kaksi funktiota: markkinointi ja tuotekehitys. Markkinoinnin tehtävä on tehdä myynti tarpeettomaksi.
Oikein.
95 prosenttiä ihmisistä mieltää tuon ajatuksen niin, että ”markkinointiosastolta tuppaa mainosta niin maan julmetusti karmeilla budjeteilla, että ihmisten on ihan pakko ostaa meijän tuotteita enemmän kun myyjät kerkiää myymään. Sä tarttet tälläisen.” Luodaan ostamisen tarve jollekkin härpäkkeelle.
Väärin.
Markkinoinnin tehtävä on LÖYTÄÄ kaiken maailman otusten elämästä TARPEITA, jotka se yhdessä yrityksen tuotekehityksen kanssa tuo markkinoille. Koska tuote on luotu TARPEESEEN, ei sitä ihmeemmin tarvitse myydä, koska b2b ja b2c otuksilla on tarve, jonka yrityksen kehittämä tuote/palvelu tyydyttää. Olen ollut mukana projektissa, jonka myynnin hit rate oli 95 prosenttia. Kerron siitä tässä valmennuksessa.
Markkinointi – Case pihatonttu
Sain eräänä iltana idean, että kukaan muu ei ole tehnyt Suomessa hiilikuituista pihatonttua. Sellaisia ei ole missään myynnissä.
Tuotekehitys ja tuotanto käyntiin. Muutaman kuukauden päästä ja 400 000 euroa köyhempänä oli ensimmäinen pihatonttuni valmis. Hiilikuituinen pihatonttu. Parta ja kaikki.
Menin myymään pihatonttua rautakaupan sisäänostajille. Hinnaksi tyrkkäsin 1000 € / tontun nenä.
Minä: Eikö ole hieno?
Ostaja: Onhan se. Mutta ei tälle ole kyllä markkinoita.. Pihatontut maksaa muutaman euron kipale, eikä tuo edes tee mitään.
M: Mutta onhan se hiilikuituinen! Ainut maailmassa.
O: On on, mutta ei sitä kukaan osta. Mutta jos tuohon saisi sisään hyttysen karkoittimen ja ledit silmiin, niin sitten se voisi toimia.. Ehkä.
M: Ei siihen semmoisia laiteta, menee koko tonttu ihan pilalle.
O: Joo, no tuota tuota. Tehdään niin, että me perustetaan täällä asiasta komitea (=päätöksen siirtämiskeino) ja me soitellaan sit sulle päin.
M: Sopii hyvin! Pidetään siitä kiinni. Venailen dynaamisesti soittoasi. Joka päivä. Kiitos!
Kuulostiko tutulta..? Tarina on kuvitteellinen, mutta minulle on suu vaahdossa kerrottu tämän kaltaisia tarinoita. Kovin raskasta.
Toimitusjohtaja ja markkinointi
Älä tee hiilikuituisia pihatonttuja ennen kuin markkinointi on tehnyt työnsä ja kerännyt riittävästi markkinatietoa. Se on markkinointia. Missä ne karikot ja kalaparvet on. Ammattijohtaja käyttää markkinointia johtamistyössään jatkuvasti. Ammattijohtaja on oivaltanut tärkeän asian oikein. Kaikki lähtee aina oivalluksesta.
- Onko yrityksesi tutka ja kaikuluotain päällä, vai viskeletkö vain vieheitä sinne tänne?
- Mitkä kolme tarvetta markkinointipäällikkösi esittelee sinulle tämän viikon perjantaina?
- Onko markkinointipäällikön pöydällä kiikarit? Se on hyvä merkki. Markkinat kun ovat yrityksen ulkopuolella.
Jos kaipaatko apua markkinointiin tai tuloksen tekemiseen, laita minulle viestiä. Katsotaan kuinka paljon saan tehoja lisää ilman budjetin korottamista. Linkki yhteystietoihini tässä.