Mitä tapahtuu 2014 markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median saralla?
2014 isoin trendi on merkittävä kilpailun kiristyminen verkossa.
Nyt tapahtuu se, mistä on puhuttu kohta viisi vuotta: 2014 kaikki siirtyvät verkkoon. Investoinnit verkkoon ovat merkittäviä. Hallitusten kokouksissa ja johtoryhmissä käydään vakavia ja pitkiä keskusteluita aiheeseen liittyen.
Nyt puhun myyntijohtajana. Jopa ehkä vanhoillisina pitämäni yritykset ja brändit ovat tulossa 2014 tänne verkkoon. Missä me asiakkaat ollaan jo. Se ei ole iso juttu.
Iso juttu on se, nyt tänne tulevat kaikki. Kilpailu kiristyy aidosti ensimmäistä kertaa viiden vuoden aikana. Kunnon kiristymistä. Hienoa. Siskonpojat ja tuttavat ovat osaamisensa näyttäneet ja nyt on aika siirtyä yhteistyöhön ammattilaisten kanssa. Ammattilainen maksaa, mutta amatööri se vasta maksaakin. Moni on kokeillut. Tämä trendi on näkynyt ja kuulunut koko syksyn, lähes jokaisessa palaverissa. Minunkin kalenteri on tammikuulle jo ihan täynnä. Veikkaan, että niin on kilpailijoillakin. Hyvä.
Olen odottanut tätä tilannetta monta vuotta. Nyt se realisoituu.
Vinkit nälkäisille ammattijohtajille vuoteen 2014
- Ole rehellinen myyjälle. Pääset nopeammin asiaan, etkä tuhlaa kummankaan aikaa.
- Pyydä kolme tarjousta. Suomessa on huhujen mukaan noin 2000 markkinointia tekevää firmaa. Millä todennäköisyydellä ensimmäinen on varmasti paras? Niin minäkin teen.
- Kysy referenssejä. Soita heille.
- Älä keskity vain Facebookkiin. Verkossa voi tehdä paljon muutakin. Oma suosikkini on Slideshare.
- Vaadi tuloksia. Ei mahdottomia, mutta vaadi niitä. Sosiaalisessa mediassa on helppoa tehdä kaikkea kivaa joka ei näy viivan alla mitenkään. Minä en tee tarjousta, jos asiakas ei vaadi mitään. Kiva ei ole tulos. Tulos on kiva.
- Mitä mittaat, sitä johdat.
- Tee AB-testaus. Mekin teemme niitä joka päivä. Menetät ehkä viikon tai kaksi, mutta sen antama käppyrä on raakaa dataa, jonka avulla teet parempia päätöksiä. Ota verkkokampanja vaikka meiltä ja kilpailijalta. Mieti ROI:ta.
Siihen on syynsä, miksi me teemme tulosta ja siskonmies/tuttava ei.
Markkinajohtajan ja -kakkosen välinen ero tuloksessa, on vuodessa jopa satoja tuhansia tai miljoonia. Mitä näet kilpailijoista verkossa tänään, on aivan toinen vuoden päästä. Tilanne elää joka päivä, kun kilpailu 322 000 yrityksen kesken kiristyy päivä päivältä, tavoitteena kaikilla pääsy Googlen etusivulle. Edessä on siis mielenkiintoinen vuosi.
Kumman taskuun haluat miljoonan? Omaan vai kilpailijan?