Angry Birds, markkinointipäällikkö ja kirahvi
Olen innoissani. Ja väärässä. Samaan aikaan. Oivalsin vihdoin, että markkinointipäällikön on oltava kirahvi.
Lienee syytä avata oivallustani…
Suhtaudun johtamiseen, myyntiin ja markkinointiin intohimoisesti. Nautin hyvistä keskusteluista markkinoinnin ammattilaisten kanssa. Markkinointipäällikön ammattimainen ote tekemiseen, oikeat termit oikeassa kohtaa (lue aiempi blogaukseni aiheesta), ja yhteiset oivallukset ovat monen hyvän palaverin siemeniä.
Olin toissa viikolla mielenkiintoisessa seminaarissa, jossa markkinoinnin ammattilaiset jakoivat osaamistaan eteenpäin. Vieressäni istunut strategiajohtaja tms. jakoi innostuksen kanssani: ”tää on aika jäätävää settiä”. Komppasin.
Puhuimme markkinatiedustelusta. Tutummin MI, tai Market Intelligence. Sama lapsi, eri nimet.
Esimerkkinä toimi Rovion Angry Birds. Tässä kohtaa olin väärässä. Rehellisyyden nimissä joudun tunnustamaan, että olen hiljaa mielessäni pitänyt Rovion ja Angry Birdsin menestystä hiukan onnenkantamoisena. En ole ikinä dissannut heitä. Päinvastoin. Silti, olen usein miettinyt että ”mitä he tekevät oikein?” Mikä on SE juttu? Miksi Rovio menestyy? Luulin, että ”se jokin” oli ehkä ajoitus tai hyvä idea. Kuten loistava Angry Birds Star Wars.
Nyt syntyi se oivallus. Rovion SE juttu on ammattimaisesti johdettu markkinointi.
Muutama fakta pohjalle, joista en tiennyt ennen seminaaria;
- Rovion Angry Birds on maailman ladatuin mobiilipeli. Yli 1,7 miljardia latausta. (Lähde)
- App Storeen tulee joka viikko tuhat uutta mobiilipeliä. Joka viikko. (Lähde)
- Angry Birds on eniten tienannut peli. (Lähde)
- Keskimääräinen pelin ikä on vain 1–2 viikkoa. Siinä ajassa pelistä tulee joko hitti tai huti. Angry Birds on neljä vuotta ollut listan ykkösenä.
- 4 vuotta x 52 viikkoa x 1000 kilpailijaa = 208 000. Eli yli 208 000 peliä on ohitettu kukkulan kuninkaan toimesta.
- Kilpailutilanne on aivan eri maailmasta, vertailukohtana vaikka Suomen rautatie-, alkoholi-, maito- tai veikkausbisnes.
Jäätävä suoritus. Nöyrä kumarrus Rovion väelle. Upea suoritus!
Suomeen vuodessa 52 000 uutta ravintolaa?
Mieti hetki: 208 000 kilpailijaa. Vertailun vuoksi, koko Suomessa on noin 322 000 yritystä (2012). Minua hymyilyttää jo pelkkä ajatus tilanteesta, jossa 208 000 eri Alkoa-, rautatieyhtiötä, mainostoimistoa, ruokakauppaKETJUA, tai vaikkapa personal traineria kilpailevat samalla pienellä maapläntillä, samoista asiakkaita. Kukin omassa bisneksessään. Siinä kilpailutilanteessa kustannusrakenteen hienosäätö ja prosessien viilailu tuntuu jotenkin aika takaperoiselta hommalta.
Tästä syystä olen sitä mieltä että, meillä ei ole tarpeeksi kilpailua. Saa olla eri mieltä.
Roviolla markkinointi on johdon agendalla koko ajan. Sama tilanne on useimmissa yrityksissä Ruotsissa. (Maassa, jolle hävisimme yhden katkeran lätkämatsin 6–5)
Esimerkkinä Angry Birds-pelillä on sosiaalisessa mediassa;
Rovion markkinointi tiedustelee, on yhteydessä faneihin, ja pitää siinä samalla brändistä huolta mm. sosiaalisen median avulla. Lisäksi markkinointi on koko ajan yhteydessä tuotekehitykseen ja auttaa sitä omissa tavoitteissaan. Vain paras laatu kelpaa faneille, koska sillä tehdään (samalla) paras tulos. Kaikkea tätä tekemistä johdetaan systemaattisesti.
Erittäin kilpailussa bisneksessä Rovion johto selvästi ymmärtää markkinoinnin merkityksen;
a) tulokseen, ja
b) tulevaisuuteen. Tulevaisuutenhan tässä ollaan menossa.
Mielestäni ammattimaista. Tästä voisi moni johtoryhmä ottaa mallia.
Erään tutkimuksen mukaan Fortune500 listan yrityksistä, vain 7,4 prosentissa markkinointi ja tuotekehitys tekevät yhteistyötä. Mietin usein, miten tuotekehitys voi kehittää menestyviä tuotteita/palveluita, jos markkinointi ei kommunikoi sen kanssa. Tai toisinpäin.
Mielestäni markkinointipäällikön pitää siis olla kuin kirahvi Nooan arkissa. Kaviot tukevasti arkin kannella (tämä päivä) ja katse korkealla muiden yläpuolella horisontissa (tulevaisuudessa) karien ja merirosvojen varalta (uhat) sekä väylien (mahdollisuudet) varalta.
Miten kapteeni voi ikinä viedä laivaa onnellisesti perille, jos kukaan ei ole kirahvina kannella?
Oletko sinä organisaatiosi kirahvi?