Minulta kysytään usein mitä eroa on kouluttajalla, valmentajalla ja konsultilla. Vastaan tuohon kysymykseen tässä blogissa.
Mitä ja millaista palvelua yrityksen kannattaa ostaa?
Kaikki yrittäjät käyttävät yrityksensä elinkaaren aikana ulkopuolisia palveluita. Varsinkin aloittava yrittäjä käyttää palveluita runsaasti. Alla oleva kuva auttaa hahmottamaan kouluttajan, valmentajan ja konsultin erot. Kaikkien tehtävät sijoittuvat eri kohtaa janaa.
Rakas ystäväni Gaussin käyrä
Gaussin käyrä, eli tutummin normaalijakauma on rakas ystäväni. Se on loistava työkalu, kun yrittää hahmottaa erilaisia asioita eri kontekstissa. Gaussin käyrän mukaan kaikki tekijät jakaantuvat pääpiirteittäin kolmeen osaan; huonoihin (2 %), normaaleihin ja hyviin (2 %). Tämä pätee myös meihin palveluntarjoajiin. Osa on susipaskoja, suurin osa keskinkertaisia ja osa todella hyviä. Tietenkin kaikki haluaisivat kuulua Gaussin käyrän oikeaan reunaan (hyvät), mutta kun riviin laitetaan sata saman palvelun tarjoajaa, Gaussin käyrä tekee tehtävänsä. Kaikki eivät voi olla parhaita. Mutta miksi otin tämän esiin?
Koska viimeksi ostamasi palvelu ja käyttämäsi palveluntarjoaja ei kerro koko joukon osaamisesta, moraalista ja arvoista yhtään mitään. Siksi suosittelen mm. Ammattijohtajakurssilla yrittäjiä aina pyytämään kolme tarjousta. Jo tarjousKESKUSTELUN aikana oppii aina jotain uutta, mistä on sinulle ostajana hyötyä. Tykkään jotenkin ajatuksesta, että osaako yrittäjä ostaa menestystä? Kysymys on helppo esittää, mutta hieman kimurantimpi vastata.
Menestynyt yrittäjä vastaa
Soitin tähän asiaan liittyen Kim Väisäselle. Menestyäkseen yritys joutuu käyttämään enemmän tai vähemmän ulkopuolista apua. Pitkän linjan yrittäjänä ja menestyneenä pääomasijoittajana Väisänen on nähnyt monenlaista tekijää ja tarjoajaa. Mitä hän voisi antaa vinkiksi yrittäjälle joka pähkäilee ongelmiensa parissa.
Tero: Ostavatko menestyneet yrittäjät ulkopuolista palvelua?
Kim: Ostavat jatkuvasti, ehkä jopa keskiverto yrittäjää enemmän, koska se nopeuttaa asioita.
T: Mistä tunnistat hyvän palvelun tarjoajan?
K: Tämä on jo vaikeampi kysymys. Soitan yleensä tuttavilleni ja kysyn suosituksia. Yrittäjille suosittelen kysymään “keneltä olet ostanut ja ostaisitko toisenkin kerran?” Usein luullaan, että parhaat ideat syntyvät hullun tiedemiehen vuosien työn tuloksena pimeässä kellarissa. Tässä paikkansa pitää vain se että pimeässä kellarissa tulee hulluksi. Parhaat ideat syntyvät vuorovaikutuksessa muiden ihmisten ääressä. Siinä ulkopuolinen asiantuntija-apu toimii monesti erinomaisena katalyyttinä.
Paljon viisautta tiiviissä paketissa.
Yrityksen pyörittäminen vaatii paljon tietoa erilaisista asioista. Yrittäjä voi opetella tekemään kaiken itse ja sen jälkeen tehdä tehdä kaikki itse. Mutta usein ulkopuolinen apu helpottaa pistemäisesti asioita. Esimerkiksi tilintarkastus tai strategiakonsultointi ovat pistemäisiä tehtäviä, jotka kannattaa ostaa ulkopuolelta. Molemmat ovat projekteja, joihin ei kannata palkata omaa henkilöä yrityksen palkkalistoille, kasvattamaan kiinteitä kuluja. Projektiluontoisena työnä tämä taas on erittäin kannattava investointi. Olettaen, että on valinnut hyvät palveluntarjoajat.
Kaksi tekemiseen liittyvää faktaa
Tärkein kysymys minkä yrittäjä ja johtaja voi esittää itselleen on kaiken voi tehdä itse, mutta kannattaako se. Usein vastaus on ettei kannata: joku muu tekee sen nopeammin, paremmin ja halvemmalla. Yrityksen johtajalla on 12 osa-aluetta osattavanaan. Yrittäjälle ei ole hyödyllistä olla kaikissa mestari, riittää kun osaa bisneksen kannalta eri osa-alueiden kriittisimmät ja hyödyllisimmät tiedot ja taidot. Jaottelu perustuu minun näkemykseen yrityksen johtamisesta. Alla oleva kuva auttaa havainnollistamaan osaamis- ja vastuualueet ja mihin kaikkeen ulkopuolista apua voi hankkia.
Jos ostat ulkopuolista koulutusta, sinun tulee ottaa huomioon miten saatu tieto liitetään muihin osa-alueisiin, osaksi kokonaisuutta. Jos taas ostat konsultointia, usein kokenut konsultti ymmärtää paremmin miten tilattu työ vaikuttaa kokonaisuuteen ja osaa huomioida sen työtä tehdessään. Instagramin kouluttaja ei välttämättä ymmärrä miten varastonkierto liittyy kampanjasuunnitelmaan, mutta osaava strategiakonsultti ymmärtää miten Instagramia voidaan hyödyntää varastonkierron nopeuttamiseen. Silti molemmista voi olla valtavasti hyötyä yrittäjälle omissa rooleissaan ja omalla osaamisellaan. Nämä eivät sulje toisiaan pois: ne täydentävät toisiaan. Esimerkkinä koulutuksesta toimii tämä strategiakurssi ja vastaavasti tämä strategia workshop on selkeästi konsultointia.
Kouluttaja
Kouluttaja kertoo informaation, ja asiakas ottaa infon käyttöön. Kyseessä voi olla lyhyt verkkovalmennus, lyhyempi osa tietystä aiheesta tai isompi koulutuskokonaisuus, kuten esimerkiksi Ammattijohtajakurssi. Kouluttaja kertoo yleisimpiä ongelmia, ja yleisimpiä ratkaisuita ongelmaan. Luokkahuoneessa aikaa sinun ongelmaan perehtymiseen (diagnoosi) on vain minuutteja, koska 20–100 muuta oppilasta odottaa tässä kohtaa.
Valmentaja – erityisesti yritysvalmentaja
Valmentaja tutustuu ongelmaasi ja osittain ratkaisee ongelman. Vertaus Personal Traineriin on osuva; valmentaja etsii ensin sinun ongelman (vaikka ylipaino), ja ehdottaa toimenpiteitä (saliohjelma + ruokavalio + uni) ja motivoi sinua tekemään ohjelman (vaikein osa). Sinun punnerrukset, sinun tulokset.
Konsultti – esimerkiksi liikkeenjohdon konsultti
Konsultti etsii sinun ongelman, kertoo parhaan ratkaisun sinulle ja joskus jopa tekee tarvittavat korjaustoimet jos näin on tilattu. Esimerkiksi kun minä autan strategian laatimissa, tuon mukanani siihen liittyvän strategiaprosessin ja siihen liittyvät tarvittavat kysymykset ja asiantuntijuuden aiheesta. Näistä muodostuu tarvittava tieto jotta sinä voit tehdä strategiset valinnat, eli kolme päätöstä. Jos minä päättäisin ulkopuolisena konsulttina yrityksen strategian, olisi johtaja ulkoistanut vastuunsa ja pohtisin mitä virkaa kyseisellä johtajalla on. Koska strategian päättäminen on toimitusjohtajan vastuulla, on se hänen tärkein tehtävänsä. Koska kaikki muu tekeminen on seurausta strategiasta ja sen viemisestä arkeen. Eli lopulta myös konsultoinnissa tilaaja tekee aina lopulliset päätökset, parhaan mahdollisen tiedon perusteella. Konsultti ehdottaa, asiakas päättää.
Ehkä näiden palveluiden ostaminen tiivistyy lopulta yhteen kysymykseen. Mitä mieltä olet: Onko avun ostaminen heikkoutta vai vahvuutta?