Top 3 vinkit hyvän AdWords -kumppanin valintaan
Markkinat ovat pullollaan hakusanamainonnan (SEM, eli Search Engine Marketing) palveluntarjoajia, mutta miten tunnistat juuri sen asiantuntevan kumppanin? On sanomattakin selvää, että hakusanamainonnan ostaminen on nykypäivänä haasteellista, sillä jokainen palveluntarjoaja myy itseään rautaisena ammattilaisena ja lupaa moninkertaistaa rahalliset panostuksesi. Ei ihme, jos et enää tiedä mihin tai keneen pitäisi uskoa.
Totuus on kuitenkin se, että osa lupauksista on tyhjää sanahelinää, tietoisesti tai tiedostamatta. Tämä vie valitettavasti uskottavuutta hyviltä ja rehellisiltä toimijoilta, jotka ovat aidosti kiinnostuneita asiakkaidensa liiketoiminnan kehittämisestä.
Alla napakka kolmen asian vinkkilista ja video siitä, mitä tulisi ottaa huomioon hakusanamainontakumppanin (SEM) valinnassa. Vuosien varrella PK-yritysten kohdalla vastaan on tullut hakusanamainontaan liittyen monenlaista ja monen tasoista toimintaa. Näiden vinkkien avulla osaat väistää katteettomien lupausten tarjoajat ja tiedät mitä sinun tulee ehdottomasti vaatia SEM-kumppanilta.
1. Hakusanamainonta tapahtuu yrityksesi omistamalta mainostililtä – ei palveluntarjoajan omilta mainostileiltä
Oletko AdWords -mainostilisi omistaja vai vuokralainen? On tärkeää varmistaa, että AdWords mainonta tapahtuu yrityksesi omistamalta mainostililtä, sillä jakamalla käyttöoikeuden tiliisi jokainen SEM-palveluntarjoaja pystyy toteuttamaan mainontaa täysipainoisesti omistamasi tilin kautta. Jos SEM-kumppanisi pyörittää mainontaasi omilta mainostileiltä, eli sinä olet vuokralainen, hälytyskellojen pitäisi soida välittömästi! Tällöin et pääse itse seuraamaan oman mainontasi tunnuslukuja, tuloksia, etkä tiedä mitä tilillä ylipäätään tapahtuu. Jos tapahtuu..
Erotilanteessa (joka näissä tapauksissa tapahtuu todennäköisesti hyvinkin nopeasti) sinulle ei yleensä jää käteen mitään muuta kuin litania selityksiä, miksi et pääse käsiksi mainostiliin. Suosituin selitys tuntuu olevan tietoturvasyyt.
Kierrä tällaiset toimistot siis mahdollisimman kaukaa.
2. Hyvä SEM -kumppani toimii läpinäkyvästi, seuraa relevantteja mittareita ja raportoi tulokset – ei salaa tietoja
Hyvän SEM-kumppanin toimintaa ohjaa oikeiden, yrityksesi liiketoiminnan kannalta relevanttien mittareiden seuranta (ei seurata esimerkiksi näyttökertoja vaan paljon tärkeämpiä konversioita). Jos mittareina käytetään vain mainosnäyttöjä, klikkejä tai jopa klikkihintoja, niin voit olla 99 prosenttisen varma, että kumppaniasi ei kiinnosta tuloksen tekeminen yrityksellesi tippaakaan, sillä pelkästään näillä mittareilla ei vielä kehitetä kenenkään liiketoimintaa.
Läpinäkyvän SEM-kumppanin kanssa tiedät myös kuka hoitaa mainontaasi ja pystyt kommunikoimaan hänen kanssaan aina henkilökohtaisesti. Et siis ole tekemisissä pelkästään kumppanin toimittamien automaattiraporttien kanssa.
3. Luotettava SEM-kumppani kehittää mainontaasi analytiikan pohjalta – huono ei edes ylläpidä
Hyvä SEM-kumppani on aidosti kiinnostunut kehittämään mainontaasi ja tekemään sinulle rahaa, hyvä palveluntarjoaja tekee sitä kuin itselleen. Tämä tarkoittaa siis mainonnan kehittämistä relevanttien mittarien pohjalta ja selkeää kommunikointia kehitysehdotuksista. Sinä vaadit, kumppani toteuttaa. Hyvä kumppani myös varmistaa analytiikan toimivuuden, oikeiden mittareiden seurannan ja niiden asentamisen, mikäli näin ei ole aikaisemmin tehty.
Mainoskampanjoiden jatkuva optimointi analytiikan pohjalta (kuten A/B testaus) onkin äärimmäisen tärkeää, sillä se alentaa mainoskustannuksia, parantaa mainosten näkyvyyttä ja mikä tärkeintä: lisää myyntiä. Hyvän SEM-kumppanin toiminnan ajureina toimivat siis juuri nämä tavoitteet!
Google Adwords muutoshistorian tarkistaminen
Muutoshistoriasta pääset tarkastelemaan SEM-kumppanisi tekemää työtä (tai tekemätöntä työtä). Muutoshistoria kertoo sinulle päivän sekä ajan tarkkuudella, mitä muutoksia tilillesi on tehty ja kuka ne on tehnyt.
- Mene osoitteeseen https://adwords.google.com/ ja kirjaudu tilillesi.
- Valitse ylävalikosta kohta ”Työkalut” (Tools) ja ilmestyvästä alasvetovalikosta valitse heti ensimmäinen muutoshistoria (Change History).
- Nyt valitse oikeasta reunasta haluamasi aikajänne, esimerkiksi ”viimeiset 30 vrk”.
- Valitse tämän jälkeen suurin piirtein keskellä olevasta napista ”Näytä kaikki tiedot” (Show all details).
- Nyt sinun pitäisi nähdä viimeiset 50 muutosta, mitä Adwords tilillesi on tehty.
Miltä näyttää? Miten arvioisit tämän hetkisen kumppanisi? Jos tilillesi ei ole tehty pitkään aikaan mitään, tällöin on oikeutettua kysyä kumppaniltasi mistä käytännössä ottaen maksat? Tiesithän, että AdWordsissa tulee tehdä kuukausittain, verkkokauppojen kohdalla jopa viikoittain muutoksia, jotta saadaan aikaiseksi isoimmat mahdolliset kassavirrat? (Ei muutoksia, ei rahaa.)
Kaikkein kalleinta yrittäjälle ja yrityksen toimitusjohtajalle on se, mitä ei tiedä. Nyt sinä tiedät kaikkein kriittisimmän tiedon hakusanamainontaan liittyen. On siis aika tehdä hyvä päätös.
Ammattijohtaja.fi on yksi luottamuksen arvoinen SEM-kumppani, siksi tarjoamme läpinäkyvää ja avointa hakusanamainontaa. Tilaa maksuton 30 min. auditointi alta, niin tehdään sinulle lisää kassavirtaa!
Haluatko lisää ostavia asiakkaita? Täytä alla oleva lomake.
Virhe: Yhteydenottolomaketta ei löytynyt.