5 merkkiä, milloin kannattaa harkita Vuokramarkkinointipäällikön palkkaamista
1. Yrityksesi kasvu on hiipunut alle tavoitetason
Markkinointikampanjat eivät toki ole yksistään vastuussa yrityksen kasvusta, mutta jos tuntuu että kasvu junnaa paikalla tai se ei ole tavoitetasolla, niin voi olla sopiva aika ulkoistaa markkinoijan tehtävät. Useimmiten vuokramarkkinointipäälliköt mittaavat omaa menestystään markkinoinnin ROI:lla.Toisin sanoen vuokramarkkinointipäällikön tulee osoittaa sinulle kuinka paljon lisätuloja ulkoistettu markkinointi tuottaa sinulle suhteessa markkinointikuluihin (muista vaatia tätä mikäli harkitset markkinoinnin ulkoistamista). Jos et osaa itse mitata markkinoinnin tuottoja, niin tällöin kannattaa harkita ulkopuolisen markkinoijan jelppiä.
Vastaavasti jos mittaustesi mukaan markkinoinnin kulut ovat suuremmat kuin siitä saatavat tuotot, niin silloin voi olla aika antaa ulkopuolisen markkinoinnin ammattilaisen muuttaa markkinointi kulusta investoinniksi.
2. Et tiedä miten mitata markkinointia – tuntuu vain, että markkinointi syö enemmän kuin tuottaa
”Kokeillaan kaikkea ja katsotaan mikä toimii.” Kuulostaako tutulta lähestymistavalta markkinointiin? Mutta jos jokin toimii, niin herää kysymys miksi se toimii? Kuinka paljon käytit rahaa ja kuinka monta asiakasta sait tällä rahalla?
Räiskiminen on valitettavasti hyvin yleinen tapa tehdä markkinointia. Jos haluat, että markkinointipäällikkö tietää tasan tarkkaa mikä kampanja toimii ja miksi, sekä todistaa tämän selkeillä numeroilla – niin siinä tapauksessa kannattaa harkita markkinointipäällikön vuokraamista vauhdittamaan kasvua.
3. Markkinointi-osaamisen puute yrityksen sisällä – mutta samaan aikaan markkinoijan rekrytointi tuntuu liian suurelta riskiltä tähän tilanteeseen
Tehokas markkinointi vaatii laaja-alaista osaamista. Yrityksessäsi ei välttämättä tiedetä markkinoinnin tehokkaimpia keinoja ja työkaluja esimerkiksi asiakashankintaan, brändin rakentamiseen, strategiseen suunnitteluun, markkinointisuunnitelman tekoon, oikean kohderyhmän valintaan, tai vaikkapa markkinointiviestinnän kohdentamiseen ja mittaamiseen.
Todennäköisesti yrityksesi haluaa keskittyä ydinosaamiseen, ja markkinointi ei ole yksi niistä. Siinä tapauksessa on järkevämpää käyttää omat resurssit siihen mitä osaa, ja ostaa toisenlaista osaamista muualta.
Monesti markkinoinnin suurimmat kustannukset, kuten palkat ja järjestelmät, ovat kiinteitä, joten markkinoijan rekrytointi saattaa tuntua liian suurelta riskiltä tähän tilanteeseen. Tällöin vuokramarkkinointipäällikkö on joustavampi vaihtoehto rekrytoinnin sijaan. Vuokramarkkinoija tuo osaamisen ja järjestelmät.
4. Sinulla ei ole markkinointistrategiaa – tai se ei tuota tuloksia
To do -listan kaikkien tehtävien päälle ruksin vetäminen päivän päätteeksi voi tuntua palkitsevalta, MUTTA jos noiden to do -listojen takana ei ole selkeää markkinointistrategiaa, niin kaikki tekeminen on ennemminkin ajanhukkaa kuin liiketoiminnan edistämistä. Sosiaalisen median kanaviin postaaminen tai vaikkapa blogin julkaiseminen on silkkaa ajanhukkaa, jos et tiedä miksi teet niin ja miten se auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.
Markkinoinnilla ja ylipäätään liiketoiminnan pyörittämisessä tulee aina olla selkeät tavoitteet, mutta jos sinulla ei ole kunnon numeroilla varustettua strategiaa päivittäisen tekemisen rännin reunoina, niin kannattaa vakavasti miettiä vuokramarkkinointipäällikön palkkaamista.
5. Markkinointiviestintä on ollut rajoittunutta samaan kanavaan/kanaviin jo vuosikausia
Tuntuuko, että mainostat samassa kanavassa/kanavissa joka kerta vuosi toisensa jälkeen? Tämän on hyvin yleinen ja helppo sudenkuoppa markkinoijille, ”näinhän me on aina tehty!”
Jos sinulla ei ole esimerkiksi teknologisia taitoja laajentaa uusiin kanaviin, niin tehokkuus markkinoinnista jää saavuttamatta, kun markkinointiviestintään käytettyä rahaa ei optimoida oikein ja saatat näin ollen menettää asiakkaita. Tällaisessa tilanteessa kannattaa harkita ulkopuolisen avun vuokraamista.
Muista, että a x b > 2a tai 2b AINA – eli toisin sanoen eri kanavien käyttö markkinointiviestintään yhdessä saa aikaan moninkertaisen vaikuttavuuden, kuin jos käytäisiin vain yhtä kanavaa markkinointiviestinnässä.
Mikäli tuntuu, että Vuokramarkkinointipäällikkö voisi olla sopiva vaihtoehto juuri sinun yrityksellesi, niin ota yhteyttä ja jutellaan lisää!
1 kommentti. Leave new
Moi! Onpa upea kiteytys. Hyvin kirjoitettu teksti. Itse työskentelen samojen asioiden parissa ja saan vakuutella yrittäjiä näistä koko ajan.
Ihanaa joulunaikaa!